Eerste staking ooit bij Wehkamp

Nu in Maurik, later ook hoofdkantoor Zwolle plat

portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 20 juli 2020

Voor het eerst in de geschiedenis wordt er gestaakt bij Wehkamp. De medewerkers van het distributiecentrum in Maurik hebben maandag om 14.15 uur hun werk neergelegd, nadat het ultimatum voor een goed sociaal plan was verlopen.

Voor het eerst staken medewerkers van Wehkamp

Ze zijn het echt zat

‘We hadden dit liever voorkomen, maar de mensen bij Wehkamp zijn het echt zat', zegt Ali Aklalouch, bestuurder van FNV Handel. 'Steeds meer collega’s sluiten zich nu aan bij de FNV en doen mee aan de staking.’

Ook hoofdkantoor gaat plat

De komende dagen leggen ook medewerkers van het hoofdkantoor in Zwolle hun werk neer. De FNV verwacht dat ook leveranciers van Wehkamp, zoals BCC en Beter Bed, hinder ondervinden van of schade oplopen door de stakingen.

Voor een beter sociaal plan

Aklalouch waarschuwde Wehkamp afgelopen week dat het snel met een beter sociaal plan moest komen voor zijn mensen. Hij eist namens hen onder andere een goede ontslagvergoeding voor iedereen. Ook wil de FNV betere vergoedingen voor begeleiding van werk naar werk en voor scholing, zodat ontslagen werknemers meer kans hebben om weer aan werk te komen. Aklalouch: ‘En niemand mag onder slechtere voorwaarden gedwongen worden om straks een andere functie te accepteren.’

82 mensen verliezen hun baan

De vakbond heeft al drie keer met het online winkelbedrijf onderhandeld over een sociaal plan voor de 82 medewerkers die hun baan verliezen bij de aangekondigde reorganisaties. De Britse eigenaar van Wehkamp, de private equity-groep Apax Partners, wil het distributiecentrum in Maurik sluiten en verkopen. Daarnaast verplaatst het de fotostudio in Zwolle. De reorganisatie treft ook het hoofdkantoor en deels het distributiecentrum in Zwolle.