Werkgevers TGH: uitstel afspraak loonsverhoging oktober 2020 en daarna

FNV: Onnodig want bedrijven kunnen beroep doen op steunpakket kabinet

Door Redactie 26 maart 2020

De WTG (Werkgevers Technische Groothandel) reageerde niet op ons eerdere voorstel om in de coronacrisis samen op te trekken. Met grote verbazing zien we nu dat de WTG alle cao-afspraken over loonsverhoging wil uitstellen. Onnodig want bedrijven met problemen kunnen gebruikmaken van het steunpakket van het kabinet.

FNV: samen optrekken in coronacrisis

De FNV heeft meteen na de uitbraak van het coronavirus deze boodschap aan werkgevers afgegeven. Laten we samen optrekken in de coronacrisis. En de gevolgen voor economie en werkgelegenheid in de branche met alle partijen gezamenlijk volgen en bespreken.

Werkgevers reageren niet op voorstel samenwerking

In deze bijzondere tijd hebben werkgevers en werknemers een groot gezamenlijk belang. Maar jammer genoeg ontvingen we op ons voorstel geen enkele reactie van de WTG.

Maar willen nu uitstel van cao-loonafspraken

Omdat veel bedrijven door de coronauitbraak in problemen komen, wil de WTG de loonafspraken uit de cao veranderen:

• uitstel van 2%-verhoging per 1 oktober 2020
  • ook alle daarna afgesproken loonsverhogingen tot nader order uitstellen ​

De WTG beroept zich voor dit uitstel op artikel 58 van de cao Technische Groothandel. Dat zegt iets over buitengewone en ingrijpende veranderingen die in de technische groothandel kunnen leiden tot forse inkrimpingen en gedwongen bedrijfssluitingen.

FNV: gebruik nu het steunpakket van kabinet

Mede onder druk van de FNV biedt het kabinet alle bedrijven met omzetverlies door de coronacrisis, een steunpakket. Een bedrijf kan daar gebruik van maken bij een omzetverlies van meer dan 20%. Het steunpakket stelt als voorwaarde dat de lonen van werknemers worden doorbetaald, inclusief de afgesproken loonsverhogingen.

FNV bereid tot praten

De FNV wil praten over passende maatregelen als daar aanleiding voor bestaat. Maar gelet op het noodpakket dat het kabinet nu biedt, is dit volgens ons nog niet het geval..

Corona-rekening niet bij werknemer leggen

Voor bedrijven die in de problemen komen ligt er nu een steunpakket. Dus ook werkgevers in de technische groothandel kunnen daar een beroep op doen. Wij krijgen signalen dat het met veel bedrijven in de branche nog steeds goed gaat. De FNV vindt daarom dat de rekening van de coronacrisis niet door jou en je collega's moet worden betaald.

Wat vind jij van uitstel loonsverhoging?

Laat weten wat jij vindt van het plan dat de WTG nu op tafel legt. Reageren kan: