Onderhandelingsresultaat cao technische groothandel

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 05 februari 2020

Vakbonden en werkgevers in de technische groothandel hebben vandaag een onderhandelingsresultaat bereikt. Afgesproken is een loonsverhoging van 11% voor de looptijd van de cao. Lettie Kleijer, bestuurder FNV Handel: ‘Dit is een heel mooi resultaat. Naast de loonsverhoging zijn namelijk ook alle verslechteringen die werkgevers hadden voorgesteld van tafel gegaan.’

De afgelopen weken is bij de grootste technische groothandel Technische Unie door FNV-leden in totaal vijftien dagen gestaakt. Bij de andere bedrijven een dag tot een week. ‘Dit resultaat laat zien, dat staken loont’, aldus Kleijer. De komende dagen worden de afspraken op papier uitgewerkt. Het resultaat wordt vervolgens voorgelegd aan de leden van de bonden. Die hebben er het laatste woord over.

40.000 mensen

De technische groothandels zijn de toeleverancier van alles op technisch gebied in de industrie en bouw. De vakmensen in de technische groothandels zijn de schakel vanaf de producent of fabriek naar de consument. Er werken 40.000 mensen in deze sector. De nieuwe cao loopt van 1 januari 2019 tot 30 september 2022.