Werknemers technische groothandels blijven staken, 6 bedrijven gaan plat

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 6 januari 2020

Met een vrijblijvende aankondiging van 1%, 1,5% en soms zelfs 2% loonstijging per 1 januari 2020 proberen de werkgevers in de sector technische groothandels tevergeefs stakingen te voorkomen. ‘Ze vergeten daarbij te zeggen dat alle cao-verslechteringen nog steeds op tafel liggen’, vertelt FNV-bestuurder Lettie Kleijer. Medewerkers van zes bedrijven gaan daarom de komende twee weken staken.

‘De werkgevers proberen hiermee te voorkomen dat mensen hun aandeel opeisen door te staken. Ze proberen de medewerkers zand in hun ogen te strooien. De vrijwillige loonsverhogingen worden later verrekend met de cao loonstijgingen. En alle verslechteringen die de WTG voorstelt zijn ook nog steeds niet van de baan. Na groothandel Schuurman in Alkmaar waar op 17 december is gestaakt, wordt daarom komende week de tweede groothandel platgelegd. Daarna volgen er nog vijf, zegt Kleijer. Er worden nog meer acties voorbereid bij andere bedrijven in het land. ‘Medewerkers zijn zeer actiebereid. Als het moet gaat de boel dagenlang dicht’, verwoordt ze de woedende geluiden uit de achterban.

Verslechteringen

De FNV eist namens de werknemers een loonsverhoging van 5 %. Ook moeten alle verslechteringen van tafel. De verslechteringen van de cao gaan onder meer over het oprekken van de dagspiegel, de zogenaamde gewone werkdag. Tot 22.00 uur ’s avonds en op zaterdag worden er geen toeslagen meer betaald als de werkgevers hun zin krijgen. Nieuwe medewerkers krijgen die sowieso niet en in bestaande dienstverbanden willen de werkgevers die toeslagen in drie jaar tijd afschaffen. Ook het afschaffen van de leeftijdsdagen voor nieuwe, maar ook voor de huidige werknemers liggen nog op de cao-tafel.

Pseudo-vakbond AVV

De kans dat die waardeloze afspraken wel met de werkgevers worden gemaakt, is bovendien groot. Pseudo-vakbond AVV ( Alternatief voor Vakbond) praat ondanks deze voor alle 40.000 werknemers zeer nadelige voorstellen nog steeds met de WTG. AVV heeft 1400 leden in heel Nederland. 10 % van alle werknemers in deze sector is lid van de FNV. Desondanks heeft de WTG de FNV inmiddels officieel laten weten dat zij de FNV niet meer als gesprekspartner erkent bij deze cao-onderhandelingen.

Opeisen

FNV vindt de vrijwillige minimale loonsverhogingen die sommige werkgevers in de technische groothandels geven een kwalijke zaak. ‘Ze proberen zo te voorkomen dat mensen opstaan en hun eerlijke aandeel opeisen’, aldus Kleijer. ‘Met een vrijwillige loonsverhoging, zitten werknemers nog steeds ver onder de inflatie en dan rekenen we alle andere stijgingen van eerste levensbehoeften niet eens mee. Denk aan de huren, gas-water-licht, ziektekosten en voedsel, vertelt ze. ‘De werkgevers vergissen zich, als ze denken dat de werknemers in de technische groothandel niet actiebereid zijn’, zegt Kleijer.

Loonsverhoging

FNV bestuurslid Zakaria Boufangacha: ‘Het is nog steeds broodnodig dat er aan cao-tafels hard wordt geknokt voor een forse loonsverhoging. De lonen die wij in de 264 cao’s tot december 2019 hebben afgesloten zijn met gemiddeld 3,2% gestegen. Dat is bijna een procentpunt hoger dan cao’s waar de FNV niet voor tekende. Daar bedroeg loonstijging een kleine 2,3%.’

Enquête

FNV heeft het onafhankelijke researchbureau Totta Research een enquête laten maken. Zowel FNV-leden als niet-leden wordt naar hun mening gevraagd over de stukgelopen cao-onderhandelingen en de standpunten van de FNV en de werkgevers. De enquête wordt van 2 januari tot en met 12 januari gehouden.