Werkgever Santrade zegt uit koepel technische groothandels te stappen

portret Erna Bosschart
Door Erna Bosschart 14 januari 2020

Met de belofte uit de koepel van werkgevers te stappen en geen verslechteringen door te voeren, heeft de directeur van Santrade via de OR de staking bij zijn bedrijf op 14 januari zo goed als gebroken. FNV-kaderleden De Man, Van Dongen en Risseeuw staken vandaag wel. ‘We moeten eerst maar eens zien of het wel klopt wat ons nu wordt verteld.’

De verslechteringen die Santrade nu zegt niet te gaan doorvoeren, gaan onder meer over het oprekken van de dagspiegel, de zogenaamde gewone werkdag van 9 tot 5. Als de werkgevers, verenigd in de WTG, hun zin krijgen, ontvangen de huidige werknemers geen toeslagen meer als zij tot 22.00 uur ’s avonds en op zaterdag werken. Nieuwe medewerkers krijgen die toeslagen sowieso niet en in bestaande dienstverbanden willen de werkgevers die toeslagen in drie jaar tijd afschaffen. De werkgevers willen ook de leeftijdsdagen afschaffen voor zowel de nieuwe mensen als de huidige werknemers. ‘Een meer dan waardeloos aanbod’, stelt FNV-bestuurder Lettie Kleijer.

Staking Technische Unie zet door

Bij technische groothandel De Technische Unie wordt vandaag voor de tweede dag op rij gestaakt. Werknemers van andere vestigingen van de Technische Unie uit het hele land sluiten zich bij de actie aan. Verder eisen de stakers een loonsverhoging van 5% over 2019 en een loonsverhoging van 5% over 2020. In de sector werken 30.000 mensen. FNV is opgestapt uit de onderhandelingen nadat de werkgevers een voor de werknemers zeer slecht bod op tafel legden. Alleen de AVV praat nog met de werkgevers. De AVV heeft in heel Nederland slechts 1400 leden en zij wordt voor 97,5% gefinancierd door werkgevers.