Een happy new year - met een 'happy good loonsverhoging'

portret Linda Vermeulen
Door Linda Vermeulen 03 januari 2020

BeeUnited wenst iedereen een heel mooi 2020! De Bijenkorf bestaat dit jaar 150 jaar. Wij zijn trots. Wat ons betreft wordt dit het jaar van de medewerkers!

Nieuwjaar, nieuw loon

Geslaagde actie Hema, Wibra, Primark en Gall&Gall

Samen met winkelmedewerkers van Hema, Wibra, Primark en Gall&Gall hebben we in verschillende steden kerstkaarten uitgedeeld aan winkelend publiek. Zo hebben we onder de aandacht gebracht dat we tijdens de feestdagen veel moeten werken, en een laag loon krijgen. We hebben ontzettend veel goede reacties gekregen. Veel klanten steunen onze strijd. Onze oproep om meer tijd met het gezin en dierbaren door te kunnen brengen met kerst, is uitgebreid in de media geweest.

Supertrots op de medewerkers van Etos

Zij hebben een flinke loonsverhoging gekregen, nadat zij dagenlang hadden gestaakt. Ook hun bedrijf (Etos/Ahold) maakt veel winst.

Bijenkorfmedewerkers eisen 50 cent per uur erbij

Het gaat goed met de Bijenkorf. Tijd dat wij daar ook wat van merken. Voor veel collega’s wordt het steeds lastiger om de rekeningen te betalen. Zo is de energierekening is dit jaar fors duurder geworden (10,2%), en de boodschappen ook (3,3%). Tijd dat wij ook wat gaan merken van de economische groei.

De Bijenkorf wil onze lonen amper verhogen

We zijn al een paar maanden aan het onderhandelen. Er ligt nu een piepklein loonbodje van onze directie, dat echt niets voorstelt. Voor mensen die al iets langer bij de Bijenkorf werken, wordt er een loonstijging van 1 procent voorgesteld. Voor mensen die kort in dienst zijn, ietsje meer. Er worden geen concrete verbeteringen voorgesteld voor de roosters. Wij vinden dit absurd. In de tweede helft van januari zijn er weer onderhandelingen. We gaan er alleen meer bij krijgen als jullie bereid zijn om in actie te komen.

Let op met de verrekening van minuren

Aan het einde van het jaar merken we dat er veel vragen zijn over de verrekening van minuren. Bekijk onze tips.

Veel klachten over de opstelling van de Bijenkorf richting de ‘senioren’

Maak jij gebruik van de seniorenregeling en merk je dat je toch veel meer, of minder moet werken dan de bedoeling is? Meld je bij een van de kaderleden, of stuur een mail naar linda.vermeulen@fnv.nl. We kunnen dan samen een plan maken om dit te verbeteren.