Albert Heijn misleidt medewerkers om slechte cao door te drukken

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 10 januari 2020

FNV ontvangt van meerdere kanten signalen dat Albert Heijn zijn eigen medewerkers misleidt. Via een intern kanaal meldt de directie onterecht dat vakbondsleden hebben ingestemd met een nieuwe supermarkt-cao. In december liep FNV weg van de onderhandelingen, omdat het voorstel van de werkgevers onvoldoende was.

FNV-bestuurder Mari Martens: ‘Het lijkt er op dat de supermarkt op deze manier een hele slechte cao wil doorduwen. Leden van CNV hebben namelijk nog vier dagen de tijd om deze slechte deal weg te stemmen.’

Woest

FNV is woest over de actie van de supermarkt. Martens: ‘Zo’n brutale manier van je eigen mensen misleiden, heb ik echt nog nooit mee gemaakt. Het is tekenend voor de manier waarop de directie het personeel in de supermarkt respecteert en waardeert.’ FNV roept Albert Heijn op om vandaag nog hun medewerkers goed te informeren over de cao en de stemmingsprocedure.

Heel slecht

FNV vindt de voorgestelde supermarkt-cao heel slecht. Martens: ‘Leden van FNV en CNV wezen de schamele loonsverhoging van 2,5% van de zomer al af.’ FNV hoopt dan ook dat dit voorstel van werkgevers nog eens weggestemd wordt door de leden van CNV. Die kunnen dat doen tot 14 januari.

Werkdruk

‘Vooral het lage loonbod en het feit dat roosters heel kort van tevoren mogen worden aangepast zijn ons een doorn in het oog’, aldus Martens. De bond wil dat de salarissen meer stijgen dan de inflatie. Ook wil FNV maatregelen tegen de hoge werkdruk door meer medewerkers in vaste dienst te nemen.

;