Hudson’s Bay sluit de deuren

Ruim 1.400 mensen aan het eind van het jaar op straat

Door Redactie 3 september 2019

Meer dan 1.400 mensen verliezen hun baan als Hudson’s Bay op 31 december de 15 winkels in Nederland sluit. Medewerkers die met grote inzet hebben gewerkt om een succes te maken van de Nederlandse Hudson’s Bay-warenhuizen moeten nu op zoek naar ander werk. Een groot drama voor alle werknemers en hun gezinnen.

Hudson's Bay Store in Maastricht
Foto: Hudson's Bay, Maastricht, The Netherlands © Algont - Licentie: Creative Commons

Genekt door beursgevechten en rommelige aansturing

De aandacht van Hudson’s Bay ging afgelopen jaren vooral uit naar gevechten met aandeelhouders op de beurs. Het bedrijf verloor veel geld met een rommelige aansturing van activiteiten en het schuiven met aandelen. Dat geld was hard nodig voor investeringen in een groot formaat warenhuis in Nederland. Er was te weinig aandacht voor wat nodig is in onze winkelcultuur en te weinig kapitaal om goed te investeren. Om die redenen sluit Hudson’s Bay in Nederland de deuren.

Cao met laag loon houdt winkels niet overeind

Opnieuw blijkt dat dat zo’n karige cao Retail Non-Food, met veel te laag loon en weggesneden toeslagen, niet helpt om winkels overeind te houden. Dat is een vals sprookje van werkgevers en sommige ‘vakbonden’ die zulke cao’s tekenen.

Werk moet lonen

Jouw inzet en die van je 1.423 andere collega’s bij Hudson's Bay verdient eigenlijk zoveel meer dan dit karige loon van de cao Retail Non-Food. Vind je niet meteen ander werk, dan ben je straks aangewezen op een uitkering WW. Hoeveel dat is, hangt af van het loon dat je bij Hudson’s Bay verdient. Grote kans dat je uitkering daardoor straks op bijstandsniveau ligt.

Verhoog minimumloon naar € 14 per uur

Mensen afschepen met zo’n laag inkomen vinden we niet fatsoenlijk. De FNV wil daarom het minimumloon verhogen naar € 14 per uur. Ook sluiten we daarom alleen cao’s af met fatsoenlijk loon en eerlijke toeslagen. Om te zorgen dat je altijd een behoorlijk inkomen hebt om van rond te komen. Ook na verlies van je werk.

De FNV adviseert en helpt als je ander werk zoekt

Ander werk vinden is soms lastig. Als FNV-lid sta je er niet alleen voor. Loopbaanadvies FNV geeft gratis advies en hulp bij vragen zoals: wat ben ik waard op de arbeidsmarkt en welk werk past het best bij mij? We geven ook sollicitatietraining en hulp om je CV goed op te stellen.

Wil je een adviesgesprek met een van onze gecertificeerde loopbaanadviseurs? Kom dan op dinsdagavond tussen 19.00 en 21.00 uur naar het FNV Vakbondshuis bij jou in de buurt. Let op: je moet hier vooraf wel een afspraak voor maken.

Ook YOUFITretail, een initiatief van de gezamenlijke vakbonden, geeft steun bij de zoektocht naar ander werk in de detailhandel.