Actie bij Brocacef: tijd voor fatsoen

Vakbondsleden nemen met spontane actie heft in eigen hand

Door Redactie 23 september 2019

'Het gaat goed met Brocacef, waarom wordt ons gevraagd om in te leveren?', dat zei Ben Put, kaderlid van de FNV. Samen met enkele anderen vroeg hij afgelopen week zijn collega's te tekenen voor de oproep aan Brocacef om fatsoenlijke cao-voorstellen te doen. Binnen enkele dagen tekenden honderden collega's de oproep.

vakbondsleden bij Brocacef overhandige cao-petitie aan directie

Wat vooraf ging aan de actie

Eerder dit jaar deed Brocacef voor de nieuwe cao enkele belangrijke verslechteringsvoorstellen. Na raadpleging van de leden riepen de vakbonden Brocacef op om uiterlijk 12 september deze verslechteringen van tafel te halen en nieuwe betere voorstellen te doen.

Brocacef acties: tijd voor fatsoen

‘Mensen moeten merken dat het beter gaat’, zei Willem Alexander in de troonrede. Wij zijn het hier hartgrondig mee eens. Niet te begrijpen dat Brocacef, dat in 2018 een prachtig jaar draaide, voorstelt om de cao zwaar te verslechteren voor zijn werknemers.

Vakbondsleden nemen heft in eigen hand

Voor een paar vakbondsleden was de maat vol toen 12 september bleek dat Brocacef niets van zich had laten horen. Met een spontane handtekeningenactie namen zij zelf het heft in handen.

En krijgen massaal steun voor hun actie

Heel veel collega's gaven meteen hun steun aan de petitie die de directie oproept om verslechteringsvoorstellen in te trekken en in plaats daarvan betere cao-voorstellen te doen.

Solidariteit uit het hele land

Uit het hele land zetten honderden collega's binnen enkele dagen hun handtekening onder de oproep. Op 19 september in Eindhoven overhandigde een kleine delegatie in het bijzijn van leden uit Amersfoort en Maarssen de petitie aan de directeur Transport en Logistiek. Hij beloofde namens de directie snel met een reactie te komen.

Wij zij trots om bij Brocacef te werken en dat willen we graag zo houden

‘Het was prachtig om te merken dat mensen naast elkaar gingen staan en allemaal meededen', zegt Erwin van Geel, kaderlid FNV. 'Wij hebben Brocacef gezegd dat wij trots zijn om bij Brocacef te werken, het is een fijne werkgever en samen wij willen dat graag zo houden.’

Glasheldere boodschap eigen personeel

Deze glasheldere boodschap van het eigen personeel kan en mag Brocacef niet negeren, vindt de FNV. De cao-onderhandelingen moeten op basis van een aangepaste voorstellenbrief spoedig worden hervat.

Samen sterk

Actieve en betrokken leden maken zich met deze actie sterk voor hun arbeidsvoorwaarden. Wil jij ook meedoen en samen zorgen dat je werkgever een goede fijne werkgever blijft?
Laat het ons weten, dan bespreken we samen de verschillende mogelijkheden. Zo neem je contact met ons op: