Koude kerst: Brocacef blaast cao overleg met vakbonden FNV en CNV op

Brocacef gooit kont tegen de kerstkrib

Portret Iris van der Veen
Door Iris van der Veen 19 december 2019

FNV en CNV wilden de werknemers voor de kerst uitzicht bieden op een cao met een mooie loonsverhoging. Maar Brocacef wil niet verder praten en trekt zich definitief terug uit het overleg met vakbonden. Een bittere pil voor alle ruim 900 werknemers die onder de cao vallen.

Zoals jullie weten hebben dit jaar vele gesprekken, een petitie van de werknemers en nog meer (informele) gesprekken tussen vakbonden FNV en CNV en Brocacef plaatsgevonden. We werden het niet eens over aanpassingen van hun verslechteringsvoorstellen voor jullie cao. Hierop boden vakbonden aan om het cao-overleg dan maar te hervatten zonder deze aanpassingen.

Waarom wil Brocacef niet verder praten?

De directie luistert niet naar wat de medewerkers willen en jaagt hun eigen agenda van kostenbesparingen erdoor heen. Kijk maar naar de reactie op jullie petitie. Brocacef negeerde ruim 300 handtekeningen en legde in kantinebijeenkomsten het eigen standpunt nog maar eens fijntjes uit. Bovendien eiste de directie controle over onze communicatie aan onze leden. Dat Brocacef niet gaat over onze communicatie is helder: FNV en CNV zijn onafhankelijke vakbonden en geen spreekbuis van de directie.

Hoe wil Brocacef jullie arbeidsvoorwaarden nu gaan regelen?

Er gaan geruchten dat jullie OR is benaderd voor het maken van afspraken maar zich, terecht, niet voor dit karretje laat spannen. Nu zou de directie toenadering zoeken tot nepvakbonden waar je een cao mee kunt afsluiten zonder dat zij leden hebben bij Brocacef. Nepvakbonden zoals bijvoorbeeld Alternatief Voor Vakbond (AVV) staan erom bekend ‘goedkope’ cao’s af te sluiten: met een lage loonsverhoging en afschaffen van toeslagen.

Salaris nu al minder waard

Het eerste voorbeeld van wat er gebeurt als een directie zelf de arbeidsvoorwaarden wil regelen zonder onafhankelijke vakbond is er al. Brocacef vindt de eenzijdige loonsverhoging van 1,5% per 1 november 2019 en 1% per 1 januari 2020 netjes maar blijven hiermee onder het gemiddelde van de markt. Bovendien stijgen de prijzen in Nederland harder dan jullie salaris. Met dit soort kleine loonsverhogingen wordt jullie salaris dus steeds minder waard, terwijl je zorgkosten bv wel duurder worden.

Doe mee: samen sterk voor een goede cao

Nu is het moment om je aan te sluiten bij de vakbond. We kennen voorbeelden te over waar nepvakbonden arbeidsvoorwaarden weggeven hebben of waar de OR toch is bezweken onder druk van directies. Jullie hebben een mooie cao, laten we dat samen zo houden!

Sluit je aan, schrijf je collega in die nog geen lid is en denk actief met ons mee over hoe we dit gevecht samen gaan winnen.  Meld je aan en doe mee: mail: chant.vandenberg@fnv.nl