Lidl weigert productienorm te verlagen

'Hard werken moet' zegt Lidl in nieuw gesprek

Door Redactie 04 juli 2019

De werkdruk bij de supermarkten van Lidl is al jarenlang ongezond hoog blijkt uit ons rapport ‘Code Rood Werkdruk!’ van eind maart. Maar liefst 72% van de medewerkers ervaart een hoge werkdruk. Een vijfde van de Lidl-werknemers gaf aan regelmatig onbetaald door te werken.

Lidl weigert productienorm te verlagen

Op 26 maart overhandigde een delegatie van werknemers het rapport Code Rood Werkdruk! aan Erwin Bziuk, CFO bij Lidl. Hij gaf toen aan om terug te komen op de - in onze ogen zorgwekkende - resultaten.

Gesprek over werkdruk met CFO Erwin Bziuk

Onlangs spraken FNV-bestuurder Fatma Bugdayci – Karatas en kaderleden Carin Steenbergen en Abdel ben Touhami opnieuw met de heer Bziuk over het rapport. Hij gaf aan dat de pallethoogtes steeds vaker hoger dan de afgesproken 1 meter 80 worden gestapeld en dat Lidl hier extra op gaat letten. Ook heeft hij toegezegd dat er meer mensen intern doorgroeien dan de 100 die wij hadden gevraagd in ons rapport.

Onrealistische productienorm

Volgens ons is de productienorm de bron van de extreme werkdruk. Deze norm vinden Lidl-medewerkers onrealistisch hoog en dus onhaalbaar. De druk om de productienorm wel te halen, leidt tot onwenselijk gedrag. Denk aan uitklokken en daarna doorwerken. Wij vinden dat Lidl ervoor moet zorgen dat de productienorm haalbaar is. Dat voorkomt doorwerken onder stress en onveilige situaties.

‘Hard werken moet’

Maar Lidl wil geen enkele afspraak maken of belofte doen over een realistischere productienorm. Sterker nog: ‘hard werken moet’ volgens Lidl. En als een werknemer de norm niet haalt dan gaat Lidl met hem of haar in gesprek om te kijken hoe de norm de week daarop wèl kan worden gehaald.

Een pilot zorgt niet voor minder werkdruk

‘Absurd’, vindt Fatma Bugdayci. ‘Alsof het aan de werknemers ligt dat de norm niet wordt gehaald. En het invoeren van een pilot “Omgaan met werkdruk” zorgt er echt niet voor lagere werkdruk. Het laatste woord hierover is nog niet gezegd!’

Deel jouw ervaringen met werkdruk

Kortom: we houden Lidl scherp in de gaten. Wil je jouw ervaringen met de werkdruk binnen Lidl delen? Stuur dan een mail naar Fatma Bugdayci of de Lidl Kadergroep.

Volg ons ook op Facebook

Kijk ook op Facebook wat de Lidl Kadergroep doet om de werkdruk te verlagen.