Teleurgesteld over voorstellen werkgevers Technische groothandel

Wat betekenen die slechte voorstellen voor jou?

Door Redactie 06 juni 2019

De voorstellen van de werkgevers voor de nieuwe cao Technische groothandel vallen ons erg tegen. De werkgevers willen de enorme winst die zij maken niet met jou en je collega’s delen. Nee, als het aan hen ligt, moet jij alleen maar inleveren. We leggen je hieronder uit wat voorstellen van de werkgevers voor jou betekenen.

Slechte cao- voorstellen voor medewerkers technische groothandel

De werkgevers nemen alleen maar

Onderhandelen is geven en nemen. Maar het lijkt er nu op dat je werkgever alleen maar neemt. Uit niets blijkt dat jij en je collega’s ook iets terugkrijgen nu het goed gaat in de sector. Wij willen graag meewerken aan een goede cao. Maar wij accepteren niet dat jouw loon en arbeidsvoorwaarden slechter worden. De werkgevers moeten ook geven! Doen ze dat niet, dan moeten we overgaan tot acties.

Wat zijn de voorstellen van de werkgevers?

Hieronder vind je een overzicht van de voorstellen van de werkgevers en wat die voor jou betekenen.

1. Werkgevers willen ruimere werktijden en de toeslagen minder maken
    Je baas wil de strijd aangaan met webwinkels zoals bol.com. Daarvoor hebben ze ruimere werktijden nodig. Als het aan de werkgevers ligt komt er 1 werktijdenregeling. Je werktijden liggen dan van maandag tot en met vrijdag tussen 06.00 uur en 22.00 uur. En op zaterdag tussen 06.00 en 17.00 uur. Zonder toeslag!

Wat vindt de FNV:
    Wij zijn niet tegen ruimere werktijden, maar dan moet je er wel een goede vergoeding voor krijgen.

2. Werkgevers willen stoppen met 3% toeslag
    De toeslag van 3% als je in de B-regeling werkt verdwijnt. Zit jij in de B-regeling of val je in de toekomst onder die regeling? Dan houdt je dus per jaar veel minder geld over.

Wat vindt de FNV:
    Door het verdwijnen van deze regeling gaan veel medewerkers erop achteruit. Op een loon van ongeveer € 2.000 scheelt dat zo’n € 700 per jaar.

3. Werkgevers willen stoppen met de leeftijds- en functiedagen
    Ben je 52 jaar of ouder? Dan kun je als het aan je baas ligt de extra leeftijdsdagen op je buik schrijven. Dat geldt ook voor de 3 functiedagen voor bepaalde functies. Hiervoor in de plaats komt een 1% regeling. Iedereen ontvangt dan 1% van je brutoloon in geld om te gebruiken voor je eigen duurzame inzetbaarheid.  Dit geld is bedoeld voor je ontwikkeling, zoals een studie. Het minimum dat je kunt krijgen is € 350 euro en het maximum € 700.

Wat vindt de FNV:
    Wij zijn hier fel op tegen. Iemand die meer verdient krijgt dus ook meer. Zit je in functiegroep 3, dan is de waarde van 1 dag ongeveer € 100. Heb je nu 5 dagen, dan verlies je een waarde van € 500. Daar krijg je dan maar € 350 terug. Je kunt het geld niet gebruiken voor vrije dagen, maar je moet het gebruiken voor je ontwikkeling. Maak je geen gebruik van deze regeling, dan vervalt het bedrag aan het eind van het jaar.

4. Werkgevers willen maar een loonsverhoging van 2,5% geven
    De werkgevers willen een cao van 3 jaar met 2,5% meer loon.

Wat vindt de FNV:
    Alles wordt duurder en met de een verhoging van 2,5% houd je nog steeds te weinig over in je portemonnee. Onze eis is een cao van 2 jaar met 8% meer loon, of anders gezegd 4% per jaar.

Wat vind jij van de voorstellen?

We willen graag weten van jij van de voorstellen van de werkgevers vindt. Stuur je mening naar technischegroothandel@fnv.nl.