Sociaal Plan Mediq en uitwerking cao-afspraken

portret Iris van der Veen
Door Iris van der Veen 13 mei 2019

FNV sprak vorige week met Mediq over invoering van de cao-afspraken. Op de agenda stond daarnaast: uitwerking van duurzame inzetbaarheid, het sales incentive plan en de RIE’s en verlenging van het Sociaal Plan.

Magazijn van Mediq

Invoering cao afspraken: loonsverhoging, uitzendkrachten en pilots

De loonsverhoging is per mei uitbetaald. De verhogingen per 1 januari, 1 mei én de nabetaling zijn ook voor de uitzendkrachten betaald. FNV vindt het netjes dat Mediq ook hen met terugwerkende kracht uitbetaalt.

In de nieuwe cao staat dat uitzendkrachten na 1,5 jaar in aanmerking komen voor een vast contract. Toch komt het geregeld voor dat nieuwe uitzendkrachten in dienst komen bij Mediq en de zittende niet. Wij hebben aandacht voor de situatie gevraagd. Mediq  begrijpt dit en is al in gesprek met het uitzendbureau.

De pilot werktijden in Bleiswijk loopt inmiddels soepel. Op het klantcontact centre zijn ze nog niet gestart, zodra dit het geval is worden wij hiervan op de hoogte gesteld.

Duurzame inzetbaarheid

We hebben met Mediq gesproken over duurzame inzetbaarheid. Voor FNV is het centrale uitgangspunt is: de behoeften van de werkvloer. Mediq wil kijken naar het vervangen van een aantal volgens hen verouderde cao-bepalingen voor modernere afspraken. FNV wacht concrete voorstellen af.

RIE en sales incentive plan

Het sales incentive plan is toegelicht en FNV wil ook de komende jaren vinger aan de pols houden.

Daarnaast is de risico inventarisatie en evaluatie op alle locaties uitgevoerd en worden alle daaruit voortkomende acties uitgezet. Jullie OR wordt hierin betrokken en er wordt gezocht naar manieren om de werknemers hier beter bij te betrekken. FNV blij dat dit belangrijke thema grondig opgepakt wordt.

Sociaal Plan 2020-2021

Eerder vroegen wij of er behoefte bestaat aan het maken van nieuwe afspraken over een Sociaal Plan. Onze leden vinden het een goed idee om nieuwe, vergelijkbare afspraken, te maken.

Mediq wil dit ook graag en is het met ons eens dat de huidige hoogte van de ontslagvergoeding niet verder verlaagd moet worden. FNV wacht nog op de reactie op tekstuele voorstellen van Mediq. Als wij een resultaat bereiken, dan wordt dit uiteraard ter stemming aan onze leden voorgelegd. Wij gaan ervan uit dat we voor het verlopen van het huidige plan (eind 2019) afspraken kunnen maken.