Op dinsdag 16 september zijn de cao-onderhandelingen voor het voortgezet onderwijs gestart. Het doel: een nieuwe cao die op 1 november 2025 ingaat, zodat jij nog dit kalenderjaar kunt stemmen over de voorgestelde wijzigingen en aanvullingen.
Zoals altijd zitten we samen met de andere onderwijsvakbonden aan tafel, met een gezamenlijke inzet die is gebaseerd op de input van leden en kaderleden. Ook de VO-raad heeft haar inzet gedeeld.
De inzetbrief van de VO-raad voor de aankomende cao-onderhandelingen bevat veel vriendelijke woorden over samenwerking, maar mist inhoudelijke ambitie om het onderwijs écht verder te helpen. Sterker nog, sommige voorstellen doen afbreuk aan de rechten en positie van medewerkers in het voortgezet onderwijs.
De VO-raad benadrukt het belang van het verminderen van werkdruk en het vergroten van werkplezier. Daar zijn we het uiteraard mee eens. Helaas blijft het bij abstracte termen als “professionele dialoog” en “samenwerking”.
FNV blijft, ondanks het gereedkomen van het raamwerk Taakbeleid en Professionele Dialoog, pleiten voor meer landelijke kaders: heldere afspraken over het aantal lessen per week, het aantal leerlingen per klas en het aantal lesweken per jaar. Ook strijden we voor duidelijke taken en functieomschrijvingen voor onderwijsondersteunend personeel (OOP). De FNV wil concrete landelijke oplossingen voor het taakbeleid en echte zeggenschap over taken voor het personeel.
Wat gebeurt er nu met het taakbeleid? Uiterlijk in schooljaar 2028-2029 moet op alle vo-scholen het taakbeleid opnieuw beoordeeld zijn. Dat betekent dat schoolleiding, PMR en medewerkers de komende jaren samen een traject doorlopen: de werkdruk wordt in kaart gebracht, de relatie met het taakbeleid en de jaaragenda onderzocht, en onderwerpen als lestaak, klassengrootte, mentorschap, opslagfactor, professionele autonomie en onderwijskwaliteit besproken. Hiervoor is het raamwerk Taakbeleid en Professioneel Gesprek ontwikkeld. De ondersteuning hiervoor wordt dit jaar via de site van Voion beschikbaar gesteld.
Terwijl de sector kampt met hoge werkdruk, burn-outs en een fors personeelstekort, wil de VO-raad het vangnet voor medewerkers uithollen. In een tijd waarin onderwijsprofessionals zich dagelijks inzetten onder hoge druk, is dit een klap in het gezicht. Investeer liever in duurzame inzetbaarheid én behoud van de bestaande zekerheden. Wil je dat minder mensen het onderwijs voortijdig verlaten? Verhoog dan de eigen bijdrage van scholen aan de uitkeringen. Nu betalen scholen slechts 25% van die uitkering zelf; de overige 75% komt uit een solidariteitsfonds. Het is nu goedkoper om iemand met een vaststellingsovereenkomst te ontslaan dan te investeren in duurzame inzetbaarheid.
De oproep om de cao eenvoudiger te maken klinkt sympathiek, maar eenvoud mag nooit een dekmantel zijn voor verslechtering van arbeidsvoorwaarden. Eenduidigheid mag niet ten koste gaan van de bescherming en rechten die zorgvuldig zijn opgebouwd. FNV gaat daar nauwlettend op toezien.
De VO-raad erkent het leraren- en schoolleiderstekort, maar blijft vaag over oplossingen. Neem stelling, VO-raad, en leg je leden uit wat er anders moet. Bestrijd actief de concurrentie tussen scholen, stop met flexibele contracten waardoor starters na twee jaar worden vervangen, en sta op tegen scholen die zich niet aan de cao houden. Leg vast dat een schooljaar uit 38 weken bestaat, zodat docenten en ondersteuners hun werk beter kunnen indelen.
Wij missen een duidelijke inzet op betere arbeidsvoorwaarden, stevige ontwikkelmogelijkheden en structurele investeringen. Het lerarentekort los je niet op met projectjes of taakverschuivingen. Kortom, volgens de FNV mist de inzetbrief van de VO-raad urgentie, lef en vooral: een visie die medewerkers écht centraal stelt.
We houden je op de hoogte! Deel deze informatie met je collega’s en praat met hen over het lidmaatschap van de FNV.