Mentorschap binnen het taakbeleid

Tijd voor een nieuwe kijk

Redactie
Door Redactie 16 december 2025

In het voortgezet onderwijs is het mentorschap steeds groter geworden. De rol van mentor omvat veel taken en kost soms erg veel tijd. Een mentor is coach, begeleider, verbinder, organisator en soms zelfs iemand die psychische problemen moet opvangen. Maar waar liggen de grenzen van het mentorschap? En moeten we die grenzen niet duidelijker maken?

Docent met leerling.

Een rol zonder duidelijke grenzen

Officieel begeleidt de mentor de leerling. De mentor helpt bij de schoolloopbaan, het welzijn van de leerling en het contact tussen school en thuis. In de praktijk zijn de verwachtingen vaak anders. Mentoren regelen zorg, helpen bij conflicten, signaleren problemen thuis, doen administratie en praten met ouders over gedrag. Ook begeleiden zij leerlingen met motivatieproblemen, verdriet, een scheiding thuis of sociale problemen. Wat hoort bij deze rol? En wat niet?

De stille overbelasting

Veel mentoren zijn vakdocenten die het mentorschap naast hun gewone lessen doen. Hun lesweek is al vol. De tijd voor mentortaken is beperkt, terwijl de problemen van leerlingen steeds ingewikkelder worden. Dit zorgt voor risico’s. Mentoren raken overbelast, leerlingen krijgen soms niet de juiste hulp en de zorg binnen school is te veel afhankelijk van inzet en goede wil.

We moeten dit onder ogen zien. Mentoren worden steeds vaker verantwoordelijk gemaakt voor problemen waarvoor zij niet zijn opgeleid. De grens tussen begeleiden en behandelen wordt onduidelijk. Dat is niet eerlijk voor de mentor en kan ook schadelijk zijn voor de leerling.

Wat is de kern van mentorschap?

Dit is een belangrijke vraag. Waar ligt de verantwoordelijkheid van de mentor en waar stopt die? Wat hoort bij het mentorschap?

  • Het volgen van de schoolloopbaan van leerlingen.
  • Aanspreekpunt zijn voor leerlingen en ouders.
  • Problemen signaleren.
  • Doorverwijzen naar zorgcoördinatie of hulpverlening.

Wat hoort niet bij het mentorschap?

  • Het behandelen van mentale problemen.
  • Het oplossen van problemen in de thuissituatie.
  • Het optreden als hulpverlener zonder juiste opleiding of ondersteuning.

Door duidelijke grenzen te stellen, wordt het mentorschap sterker. Het wordt niet minder belangrijk, maar juist beter gericht.

Een nieuwe verdeling van zorg

Als we willen dat elke leerling goede begeleiding krijgt, is een realistisch en professioneel model nodig:

  • Schoolbreed beleid over wat wel en niet bij het mentorschap hoort.
  • Duidelijke afspraken over doorverwijzing binnen en buiten de school.
  • Meer ondersteuning van zorgteams en externe deskundigen.
  • Scholing voor mentoren die een breder takenpakket willen of kunnen uitvoeren.

Tijd voor gesprek en keuzes

Het is tijd om opnieuw te kijken naar het mentorschap. Niet om het werk te beperken, maar om het te beschermen. Niet om minder zorg te bieden, maar om betere zorg mogelijk te maken. Dit gesprek is geen luxe, maar noodzakelijk. Want als het mentorschap alles moet zijn, dreigt het uiteindelijk te weinig te betekenen.

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites goed te laten functioneren. Deze cookies gebruiken net als de statistische cookies geen persoonsgegevens. Met jouw toestemming gebruiken we ook marketing cookies. Hieronder kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies.

Functionele cookies: zijn noodzakelijk voor de basisfunctionaliteit van de website. Deze kunnen niet worden uitgeschakeld.

Statistische cookies

:

helpen ons te begrijpen hoe bezoekers onze website gebruiken (paginaweergaven, klikgedrag). Deze gegevens worden anoniem gemeten en gedeeld met drie externe partners.

Marketing cookies

:

worden gebruikt om onze diensten via online advertenties onder de aandacht te brengen. Bij acceptatie van marketing cookies delen wij je persoonsgegevens met vier externe partners voor retargeting en advertentiepersonalisatie.

Kijk voor meer informatie op onze cookiepagina.