Voortgang onderhandelingen nieuwe cao Universiteiten

Bijeenkomsten gepland

Door Redactie 10 april 2024

Twee van de vijf geplande onderhandelingen voor een nieuwe cao Universiteiten zijn alweer achter de rug. Vrijdag 12 april staat gereserveerd voor de derde ronde, maar dat lijkt nu niet heel zinvol.

Onderhandelingen verlopen stroef

De vakbonden zijn al sinds eind vorig jaar bezig om in gesprek te komen met de universitaire gemeenschap (leden en niet-leden van de FNV). Dit om tot een inzet te komen waar de sector mee vooruit kan. Dat is gelukt, waardoor we een mooie en gezamenlijke inzet hebben kunnen presenteren bij de onderhandelingen. Al in de tweede ronde (eind maart) liepen de onderhandelingen echter erg stroef. Werkgevers hebben zelf amper een eigen cao-inzet en verklaarden ongeveer 80% van inzet van vakbonden simpelweg niet bespreekbaar. Het lijkt erop dat we het alleen over de looptijd van de cao eens zijn, die slechts één jaar is.

Die opstelling is twee weken later niet veranderd, waardoor er geen zinvolle invulling van de derde ronde mogelijk is. We hebben werkgevers als huiswerkopdracht meegegeven een onderbouwing te maken van hun opstelling. Nu dat huiswerk binnen is, willen we dat samen met jullie gaan nakijken.

Bijeenkomsten

We organiseren daarom bijeenkomsten door heel het land om deze situatie met jullie te bespreken. De eerste stap van deze onderhandelingen is dankzij jullie inbreng tot stand gekomen. Zo willen we dat ook voor de volgende stap. Binnenkort delen we hier een overzicht van de bijeenkomsten bij jou in de buurt, zodat je mee kunt praten.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.