TU Delft pleegt censuur op eigen universiteitsblad

Sociale veiligheid onder druk

Door Redactie 17 april 2024

De sociale veiligheid bij de TU Delft staat onder druk. Begin maart werd dat voor iedereen pijnlijk duidelijk toen het CvB frontaal in de aanval ging tegen de onderwijsinspectie, nog voordat zij een zeer kritisch inspectierapport konden publiceren. Deze week illustreert de universiteit dat met een nieuw dieptepunt door universiteitsblad Delta te censureren.

Onveilige werksituatie

Maandagochtend publiceerde Delta een artikel met de kop: “Hoe zwijgplicht leidde tot angst onder medewerkers I&IC en vertrouwensbreuk met de rector.” De juridische afdeling van de TU Delft heeft de redactie van het eigen universiteitsblad laten weten dat zij Delta en de hoofdredacteur persoonlijk aansprakelijk stellen voor eventuele schade die de TU zou lijden.

Als FNV zien wij hier een pijnlijk duidelijke bevestiging van de onveilige werksituatie die binnen TU Delft heerst. Het CvB kan hier niet wegkomen met een eenvoudig excuus. Ze zou zich pal achter haar eigen medewerkers moeten stellen en hen nadrukkelijk bescherming moeten bieden zodat zij in journalistieke vrijheid hun werk kunnen doen.

Dit alles amper een half jaar nadat in Eindhoven universiteitsblad Cursor op zwart ging in haar eigen gevecht tegen censuur. Ook toen al liet FNV weten dat de journalistieke vrijheid beschermd moet worden en censuur niet geaccepteerd kan worden. In reactie op Kamervragen die destijds gesteld werden, liet minister Dijkgraaf weten dat hij van alle instellingen verwacht de journalistieke vrijheid te beschermen en ruimte te bieden voor artikelen die kritisch zijn op de eigen organisatie. Het CvB van de TU Delft laat zich niet weerhouden door deze uitspraak van de minister. We vragen minister Dijkgraaf daarom in te grijpen.

Censuur bestrijden

Naast censuur en dreiging met juridische stappen rond dit artikel heeft het CvB het ook nodig gevonden om een journalist van Delta te verwijderen uit een openbaar overleg met de vakbonden. Ook daarvoor is excuus op zijn plaats. Het weg-gecensureerde artikel is hier te lezen. FNV deelt dit via deze weg opnieuw om censuur te bestrijden. In de cao-onderhandelingen zetten wij bovendien in op versterking van de sociale veiligheid en een verbod op zwijgdeals.