Eerste onderhandelingen cao Universiteiten

Dit is onze inzet

Door Redactie 8 maart 2024

De afgelopen weken waren we druk bezig met de voorbereidingen voor de cao-onderhandelingen Universiteiten. Op 7 maart was de eerste onderhandelingsronde. In dit bericht lees je meer over onze inzet en het verloop van de eerste ronde.

7 maart: aftrap cao-onderhandelingen NU

Bij de aftrap van het onderhandelingstraject hebben wij uitgebreid onze cao-inzet uitgelegd aan de werkgevers. We zetten in op:

• Een realistische, structurele loonsverhoging van 4,3% + € 150 bovenop elke salarisschaal. Zo gaan lagere salarisschalen er procentueel meer op vooruit dan hogere schalen. Salarissen zouden bovendien elk jaar automatisch moeten meegroeien met de stijgende prijzen (Automatische Prijs Compensatie);
  • Kwaliteit van werk: onder meer door goede afspraken te maken over het verminderen van werkdruk, het vergroten van sociale veiligheid en een diverse werkomgeving;
  • Zeker werk: door onder meer af te spreken dat structureel werk een vast contract betekent, dat docenten op hun verzoek fulltime contracten krijgen en dat promovendi, tenure trackers en postdocs beter worden beschermd bij ziekte/uitval;
  • Een sterke vakbond: door het vakbondslidmaatschap voor nieuwe leden aantrekkelijker te maken en de bond op de werkvloer meer bekendheid te kunnen geven.

Reactie werkgevers

De werkgevers hebben tijdens de eerste onderhandelingsronde een aantal vragen gesteld over onze inzet. Daarnaast gaven ze aan dat ze het liefst in willen zetten op een beleidsarme cao, met name omdat het politiek gezien onzekere tijden zijn en er forse financiële uitdagingen liggen. Desondanks zien ze toch aanknopingspunten om inhoudelijk over door te praten. Wat dit betekent voor het eerstvolgende cao-overleg (27 maart) horen we zo snel mogelijk.

Blijf op de hoogte

Je kunt hier onze volledige cao-inzet nalezen. Ben je lid van de FNV? Dan ontvang je regelmatig een update via de mail. Ben je (nog) geen lid, en wil je ook op de hoogte blijven? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.