Cao-onderhandelingen Rijk wachtende op instemming kabinet

Kabinet, schiet eens op!

Door Redactie 8 maart 2024

Vorige maand hebben we de werkgever Rijk ervan weten te overtuigen dat er snel een loonsverhoging voor rijksambtenaren nodig is. Voordat zij echter kan beginnen met de cao-onderhandelingen, moet het kabinet daarmee instemmen en haar mandaat geven.

Voorbereiding

Wij, de onderhandelaars van FNV Overheid, AC Rijksvakbonden, CNV Overheid en CMHF Overheid, hebben alvast met jullie werkgever om de tafel gezeten om de cao-onderhandelingen voor te bereiden. Deze gesprekken verliepen goed en we gingen ervan uit dat de werkgever Rijk op vrijdag 1 maart van het kabinet de instemming zou krijgen om de formele onderhandelingen te starten. Helaas is dat anders gelopen.

Uitstel

Het kabinet heeft het besluit over de instemming eerst uitgesteld tot vrijdag 8 maart. Maar deze week kregen we te horen dat dit nóg een week wordt uitgesteld; tot 15 maart. Het kabinet haalt dus de vaart eruit. Waar het kabinet al eind 2023 voor de politiemedewerkers een loonsverhoging mogelijk maakten, kunnen ze dat nog steeds niet voor de rijksambtenaren.

Zijn de boodschappen voor een rijksambtenaar misschien goedkoper dan voor de politiemedewerker? Zowel de werkgever als de bonden zijn ervan overtuigd dat we snel tot een resultaat kunnen komen, maar jullie werkgever moet dus nog even wachten op het kabinet.

Wens: in maart nog tot resultaat komen

Ondanks deze hobbels willen wij de kans niet laten liggen om nog in maart tot een resultaat te komen dat we kunnen voorleggen aan onze leden. We hebben met de werkgever afgesproken dat we vanaf 19 maart onze agenda’s leegvegen voor de cao-onderhandelingen. Dan moet het nog kunnen lukken om in maart tot een resultaat te komen. Nu afwachten of het kabinet de werkgever hiervoor het groene licht geeft.

Samen staan we ster(ker), word lid

Om met werkgevers meer loon af te kunnen spreken, hebben we een sterke vakbond nodig. Met meer leden staan we sterker tijdens de onderhandelingen. Help mee!

Word lid van FNV