Cao-onderhandelingen Provinciale Sector in cruciale fase

Loononderhandelingen op 15 februari

Door Redactie 6 februari 2024

Op 1 februari hebben de gezamenlijke vakbonden, waaronder FNV Overheid, en de werkgevers, verenigd in het IPO, opnieuw onderhandeld over de cao Provinciale Sector. Op een aantal inhoudelijke onderwerpen hebben partijen voortgang geboekt. Over loon is nog niet onderhandeld. Dat wordt het belangrijkste onderwerp op 15 februari.

Loononderhandelingen op 15 februari

De vakbonden hebben ingezet op:

• een loonsverhoging van € 100,- per maand;
  • een verhoging van alle lonen en daarop gebaseerde vergoedingen en toelagen van 10 procent;
  • verhoging van het minimumuurloon naar € 16,- en;
  • invoering van de automatische prijscompensatie

Deze punten liggen nog op tafel. Partijen lijken het niet eens over de uitgangspunten, inhoudelijk is er echter niet onderhandeld. Dit staat in de onderhandelingen van 15 februari op de agenda.

Inhoudelijke punten

Om een schets te geven van de voortgang in de cao-besprekingen volgt hieronder in vogelvlucht een overzicht van waar we ongeveer staan. Sommige onderwerpen zijn niet voldoende uitgewerkt om al een uitspraak over te kunnen doen.

Andere onderwerpen zijn doorgeschoven en zijn we het (nog) niet over eens. Bovendien geldt dat een afspraak op onderdelen pas definitief is als partijen een akkoord over het totaalpakket hebben. Er is nog niets besloten.

Consignatietoelage

De consignatietoelage of beschikbaarheidstoeslag is een toeslag voor het beschikbaar zijn gedurende een periode dat er niet gewerkt is maar men wel beschikbaar (en dus bereikbaar) heeft moeten zijn om indien nodig op het werk te verschijnen.

Over het indexeren van deze toelage met de algemene loonstijging van de cao zijn partijen het in principe eens. Voor de BHV-toelage is dat al geregeld en die systematiek gaat overgenomen bij de consignatietoelage.

Inconveniëntentoelage

Dit betreft een toelage voor het werken onder ongunstige of bezwarende omstandigheden. Partijen zijn het ook eens over het laten beoordelen van de zwaarte van de bezwarende werkomstandigheden door een onafhankelijke deskundige, te kiezen in overleg met de ondernemingsraad.

Stagevergoeding

Onze inzet voor een stagevergoeding van 700 euro per maand (bij 40 uur per week) voor alle opleidingsniveaus nemen de werkgevers over.

PBDI (Persoonlijk Budget voor Duurzame Inzetbaarheid)

Er zijn moeilijkheden in de uitvoering, zo begrijpen we uit diverse provincies. Dit heeft voornamelijk te maken met fiscale onduidelijkheden. De aard en de omvang wordt in beeld gebracht. Onze inzet voor een verhoging van het PBDI naar 6500 euro ligt nog op tafel.

Levensfaseambassadeurs

De levensfaseambassadeurs krijgen een structurele plaats in de cao. Voorlopig onder dezelfde voorwaarden. Er vindt een evaluatie plaats om deze voorwaarden en het functioneren in de praktijk verder te bezien.

Werkdruk

Vakbonden en werkgevers zijn het eens dat extra aandacht aan dit onderwerp in de cao moet worden besteed. Werkgevers en ondernemingsraden krijgen handvatten mee.

Pilot ruilen feestdagen

In principe zijn we het eens dat de pilot kan worden omgezet in een vaste afspraak.

Waar zijn we het (nog) niet over eens?

Een aantal onderwerpen ligt nog op tafel voor de 3e onderhandelingsronde, omdat daar een financiële component aan verbonden zit. Bijvoorbeeld voor onze voorstellen voor uitbreiding van de periode betaald ouderschapsverlof en het opnemen van 5 mei als jaarlijkse feestdag in de cao. Werkgevers willen zich daar nog niet over uitspreken.

Over ons voorstel om vervroegde uittreding (RVU) mogelijk te maken in de cao valt nog niets te zeggen.

De voorstellen van werkgevers over verruiming van het toekennen van een arbeidsmarkttoelage (van 10% naar 15%) en de bindingspremie (van 3 jaar naar 2 jaar) zijn doorgeschoven naar de 3e onderhandelingsronde.

Op naar 15 februari! Steun je ons?

Je kunt ons steunen door dit bericht zoveel mogelijk te verspreiden onder je collega’s. Na de 15e informeren we je natuurlijk weer zo snel mogelijk.

Samen staan we sterk(er), word lid van de FNV!

Als FNV-lid sta je niet alleen. Alle leden samen, maken de vakbond. Wij komen op voor jouw belangen op het gebied van werk en inkomen. Zo helpen wij je in alle fases van jouw loopboon; van bijbaan tot aan je pensioen en verder. Ook wanneer je (tijdelijk) niet werkt. En er zijn nog meer vooroordelen van lidmaatschap. Ontdek ze op deze pagina.

Ik word FNV-lid