Eindelijk een onderhandelingsresultaat voor cao SW en Aan de slag

Door Redactie 10 november 2023

Na anderhalf jaar is het dan toch gelukt: we hebben met de VNG en Cedris een onderhandelingsresultaat bereikt over onze twee cao’s. Na meer dan 110 acties waaronder onze grote vakbondsdemonstratie met 9000 collega’s, hebben we afspraken gemaakt over tussentijdse verbetering van het loon en de reiskostenvergoeding.

Eindelijk een onderhandelingsresultaat voor cao SW en Aan de slag

Cao Aan de slag

De cao Aan de slag wordt opengebroken en wordt verlengd tot eind 2024. Wat hebben we afgesproken?

• Omdat er in de cao Aan de slag geen eindejaarsuitkering is geregeld, komt er een eenmalige uitkering van € 575. Dit is bruto en de hoogte hangt af van het aantal uren dat je werkt. Uitbetaling komt waarschijnlijk in januari.
  • De loontabel was bijna helemaal onder water (onder het minimumloon) gezakt. Maar nu wordt de tabel met alle bedragen weer in ere hersteld. Voorbeeld: een periodiek die vroeger 110% was van het minimumloon (maar daar nu onder is gezakt), wordt weer verhoogd naar 110%. En de periodiek die vroeger 118% van het minimumloon was (maar nu bijna gelijk aan het minimumloon) wordt weer 118%.
    Dit gebeurt op 3 momenten: per 1 oktober 2023, 1 januari 2024 en 1 juli 2024. Dat komt bij elkaar neer op een behoorlijke loonsverhoging. Binnenkort volgt hierover meer informatie.

Cao Sociale Werkvoorziening

Ook de cao SW wordt opengebroken. Dit hebben we afgesproken:

• De LPO-verhoging van 2023 is vastgesteld. Die komt op 7,04%. Een deel daarvan hebben jullie al in juli gekregen: alle lonen zijn toen evenveel verhoogd als het minimumloon.
  • Het restant (3,8%) krijgen jullie niet op 1 januari maar al op 1 oktober 2023. De nabetaling hiervan krijgen jullie waarschijnlijk in januari.
  • Op 1 januari 2024 volgt een extra structurele loonsverhoging voor de lonen boven het minimumloon van € 50 bruto.
  • De reiskostenvergoeding woon-werkverkeer gaat per 1 januari 2024 van 10 naar 21 cent per kilometer. Omdat deze verbetering veel later komt dan wij wilden, is er een compensatie afgesproken van € 75 bruto voor alle werknemers, maar de hoogte hangt af van het aantal uren dat je werkt.

Trots, maar er is meer nodig

Deze afspraken zijn een onderhandelingsresultaat. Dat wil zeggen: dit is het maximum dat we nu kunnen afspreken. Het is dus geen akkoord, omdat we onze eisen niet helemaal hebben binnengehaald. En omdat de verbeteringen veel later komen dan we wilden. Ondertussen zijn de kosten verder gestegen. De FNV vindt dat jullie er niet op achteruit mogen gaan. We zijn dan ook nog lang niet klaar met onze strijd!

Toch vinden de landelijke FNV-kaderleden dat we trots mogen zijn op wat we nu met elkaar hebben bereikt. Een jaar geleden liet de VNG weten dat er niks, noppes, nada mogelijk was. En nu hebben we iets bereikt wat bijna nooit lukt: beide cao’s zijn tussentijds opengebroken voor extra afspraken over loon en reiskosten.

Politiek nu aan zet

Nu is ook de politiek aan zet. Er moet meer geld komen voor sterke sociale ontwikkelbedrijven. En er moet voor worden gezorgd dat jullie werk blijft lonen. Ook van de politiek zal het eerste antwoord zijn dat er niks, noppes, nada mogelijk is. Maar wij hebben laten zien dat we daarmee niet akkoord gaan. Wij verdienen meer, we zijn niet minder!

Ledenraadpleging

Zoals altijd beslissen de leden. Binnenkort volgt meer informatie. Ook over hoe jij je stem kunt uitbrengen. Dus laat dan weten wat jij ervan vindt.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.