FNV stuurt brandbrief naar Tweede Kamer

‘Minister heeft Kamer onvolledig geïnformeerd’

portret Niels Kater
Door Niels Kater 16 oktober 2023

Vakbond FNV heeft vandaag een brandbrief gestuurd naar de Tweede Kamer. In de brief uit de vakbond zijn zorgen over de moeilijke situatie waar werknemers onder de cao’s Sociale Werkvoorziening en Aan de slag zich in bevinden. Veel mensen verdienen niet genoeg om van rond te komen. Aanstaande dinsdag wordt er in de kamer gestemd over een motie over deze cao’s. De vakbond stelt dat de minister de kamer onvolledig heeft geïnformeerd.

‘Er wordt een politiek spel gespeeld tussen het Rijk en de gemeenten over de rug van werknemers met een arbeidsbeperking, zegt FNV-vicevoorzitter Kitty Jong. ‘Ondertussen komen de mensen niet rond en hebben soms zelfs geen geld om eten te kopen, en dat is niet bij wijze van spreken bedoeld, dat is de keiharde realiteit’.

Complexe situatie

De situatie rond de cao’s voor mensen met een arbeidsbeperking is zeer complex sinds 10 jaar geleden de participatiewet is ingevoerd. Dat leidde in het debat van 11 en 12 oktober tot spraakverwarring volgens de FNV. Er zijn nu meerdere cao’s voor dezelfde doelgroep waardoor feiten door elkaar worden gehaald - ook door de minister - merkt de FNV.

Verkeerde conclusie

Zo werd in de Tweede Kamer vorige week de conclusie getrokken dat de Vereniging van Nederlandse Gemeenten genoeg geld heeft voor een loonsverhoging voor de cao Aan de slag. Dat is één van de twee cao’s waar mensen met een arbeidsbeperking onder vallen. Maar die conclusie klopt niet. ‘En daarmee zijn we weer terug bij af’, zegt de vicevoorzitter van FNV. ‘Zo wordt er al een jaar in cirkeltjes gepraat. Den Haag wijst naar de VNG en de VNG wijst weer naar Den Haag. Dat is nu precies het probleem. Op deze manier komen we nergens.’

Impasse doorbreken

Op dit moment is er geen normale arbeidsvoorwaardenruimte voor de cao Aan de slag. Dat is bij geen enkele andere cao in de overheidssector het geval. De budgetten die de minister in het Kamerdebat noemde, zijn daar niet voor bedoeld. Daardoor is er al een jaar getouwtrek tussen gemeenten en Rijk. De werknemers van de sociale werkplaatsen zijn daarvan de dupe. Zonder mandaat van de Tweede Kamer komt er geen doorbraak is de conclusie van de FNV. ‘Deze impasse duurt te lang’ zegt Kitty Jong, vicevoorzitter FNV daarover. ‘De minister moet haar rol pakken als verantwoordelijke. Daarom verzoeken wij de partijen in de Kamer met klem om in te stemmen met motie van Kathmann en Van Kent waarin wordt gevraagd om vóór 1 december met een oplossing te komen en de impasse rond de cao’s SW en Aan de slag te doorbreken.’