Opening onderhandelingen cao Gemeenten/SGO 2024

Stroef van start

Door Redactie 28 september 2023

Op vrijdag 22 september jl. was de opening van de onderhandelingen van de nieuwe cao. Hierbij zijn uitsluitend de inzetten van werknemers- en werkgeverszijde kort toegelicht. De werkgeversinzet bevat geen concreet loonbod (wat inmiddels de standaard lijkt te zijn). Het tweede onderhandelingsmoment met daadwerkelijke start van de onderhandelingen was op 27 september.

onderhandeling

Geen loonbod VNG

De werkgeversdelegatie van de VNG heeft bij de start van het overleg aangegeven op dit moment geen loonbod op tafel te leggen. Dit ondanks de indringende oproep van werknemerszijde om dit uiterlijk 27 september jl. kenbaar te maken gezien de prioritering van jou en jouw collega’s in de gehouden enquête: loon staat veruit op de eerste plaats! Verder heeft de werkgever aangegeven er wel snel uit te willen komen. Hoe, dat is voor ons nu onduidelijk.

Een zeer teleurstellende houding, zeker omdat de overlegdata al ruim voor de zomer zijn gepland en de uitkomsten van de enquête onder de werknemers een duidelijke prioritering aangeeft, aldus de reactie van FNV Overheid en de andere bonden. Ook omdat de bonden aan de werkgever hebben meegegeven dat er een loonbod moet liggen om te kunnen onderhandelen. De inzet van FNV Overheid is duidelijk. Dit geldt ook voor de inzetten van de andere bonden.

Nog geen vergelijkingstabel

Een tabel met vergelijking van de inzetten heeft op dit moment dus nog geen enkele zin: het zou betekenen dat op de belangrijkste punten loon, vitaliteit en verlof blanco hokjes aan VNG-zijde verschijnen.

Hoe verder?

Een aantal onderwerpen zal worden verkend in het ambtelijk overleg. Dit zijn vooral onderwerpen waar raakvlakken tussen de inzetten zijn:

• Echte banen/aanpak flex
  • Leiderschap
  • Werkkostenregeling (WKR)
  • Arbeidsmarkt /werkdruk

De VNG heeft dus nog flink wat huiswerk te doen voor de volgende onderhandelingen op 3 oktober aanstaande.

Check Mijn FNV

We houden je via de mail op de hoogte van de ontwikkelingen. Ben je lid, maar heb je nog geen mail ontvangen? Controleer dan jouw gegevens in Mijn FNV.

Check MijnFNV