Leden stemmen massaal voor cao PLb

Dit is het resultaat

Door Redactie 22 september 2023

Ruim 83% van de ruim 1100 respondenten hebben ingestemd met het bereikte onderhandelingsresultaat van 12 september 2023. Dat betekent dat we nu, met terugwerkende kracht, vanaf 1 juli 2023 een nieuwe sector-cao PLb hebben!

Ingestemd met onderhandelingsresultaat

Een cao met alleen maar verbeteringen

We zijn een arbeidsvoorwaardenpakket overeengekomen met een stijging van in totaal 10% bij een looptijd van 18 maanden met een eenmalige uitkering van €1000 bruto bij een volledig dienstverband. Een cao met alleen maar verbeteringen. We kunnen nu actief aan de slag met de afspraken op de drie thema’s van de werkgroepen. Daarmee geven we samen invulling aan onze sectorvisie: De sector PLb geeft jou energie voor de toekomst!

Het onderhandelingsresultaat op hoofdlijnen

1. Looptijd:

• De cao loopt van 1 juli 2023 tot en met 31 december 2024, een looptijd van 18 maanden.

2. Loon:

• Per 1 oktober 2023 stijgen de salarissen met 6%;
  • Per 1 oktober 2023 ontvangen medewerkers een eenmalige uitkering van €1000 bruto bij een volledig dienstverband. Voorwaarde voor de eenmalige uitkering is dat je op 1 oktober 2023 in dienst bent en in dienst was vanaf 1 juli 2023. Bij indiensttreding tussen 1 juli 2023 en 1 oktober 2023 wordt de uitkering naar rato berekend. De uitkering is pensioengevend;
  • Per 1 januari 2024 stijgen de salarissen met 2%;
  • Per 1 januari 2024 wordt een minimumuurloon van €15 bruto (inclusief de verhoging van 2% per 1 januari 2024) ingevoerd voor vakvolwassen medewerkers;
  • Per 1 juli 2024 stijgen de salarissen met 2%.

3. Afspraken over klaar voor de toekomst:

• Energie van en voor jou;
  • Duurzame (groene) arbeidsvoorwaarden;
  • Inclusie.

4. Verlenging van het Sectoraal Sociaal Plan tot en met 31 december 2024 en verlenging reparatie derde WW-jaar en bovenwettelijke WW.

5. Technische onderwerpen.

Vervolg

De komende tijd wordt de cao-tekst verder afgestemd. Deze wordt binnenkort gepubliceerd. De loonstijging en de eenmalige uitkering per 1 oktober wordt door de werkgevers met het salaris van oktober 2023 verwerkt en uitbetaald.

Check MijnFNV

We houden je via de mail op de hoogte van de ontwikkelingen. Ben je lid, maar heb je nog geen mail ontvangen? Controleer dan jouw gegevens in MijnFNV.

Check MijnFNV