Cao onderhandelingsresultaat Wageningen Research

Introductie transitieverlof

Portret Hans Walthie
Door Hans Walthie 7 juli 2023

FNV Onderwijs & Onderzoek heeft, samen met de andere betrokken vakbonden, een onderhandelingsresultaat bereikt voor de cao Wageningen Research. Met ook de introductie van een transitieverlof.

Gelijkwaardig aan Wageningen Universiteit

FNV Onderwijs & Onderzoek cao onderhandelaar Tanja Schrijver: ‘Al met al een prima cao resultaat. Met een mooie loonsverhoging en eindelijk een eindejaarsuitkering die gelijkwaardig is aan die van de Wageningen Universiteit. Met een extra eenmalige uitkering ook van 300 euro voor de salarisschalen 1 t/m 6 en van 150 euro voor de salarisschalen 7 t/m 9 hopen we de fors oplopende kosten van levensonderhoud  te dekken.

Bovendien introduceren we een (gedeeltelijk betaald) transitieverlof voor bezoek aan arts of psycholoog gerelateerd aan diagnostiek, medische transitie en/of hormoontherapie tijdens de transitieperiode. Deze regeling geldt vanaf 1 augustus 2023 voor een periode van 2 jaar, vooruitlopend op een wettelijke regeling. We gaan dit resultaat positief aan onze leden voorleggen.’

Belangrijkste cao resultaten

De cao heeft een looptijd van 15 maanden, van 1 april 2023 tot en met 30 juni 2024.

Loon

Belangrijk uitgangspunt qua salarisverhoging was het onlangs bereikte onderhandelingsresultaat voor de cao Nederlandse Universiteiten. Partijen hebben beoogd de daarin opgenomen salarisverhoging van 9% een gelijkwaardige vertaling te geven naar dit onderhandelingsresultaat, waarbij tegelijkertijd het verschil in de eindejaarsuitkering tussen beide cao’s wordt overbrugd.

Met ingang van 1 augustus 2023 worden de salarissen structureel verhoogd met 4,7% en de eindejaarsuitkering met 4,3%.

Eenmalige uitkering

Daarnaast ontvangen werknemers die zijn ingeschaald in de schalen 1 t/m 6 in de maand september een eenmalige uitkering van 300 euro bruto op basis van een voltijds dienstverband.

Werknemers die zijn ingeschaald in de schalen 7 t/m 9 ontvangen in de maand september een eenmalige uitkering van 150 euro bruto op basis van een voltijds dienstverband.

Werknemers die niet een voltijds dienstverband hebben, ontvangen een bedrag naar rato van de omvang van hun dienstverband.

Afspraken afstemming cao’s

Cao-partijen hebben afgesproken om in het najaar van 2023 verder te praten om te komen tot meer gelijkwaardigheid van de arbeidsvoorwaarden (voor medewerkers WU en WR) met het oog op de cao’s 2024 en verder.

Verbeteren vitaliteitspact

Met ingang van 1 augustus 2023 worden de percentages van doorbetaling in het vitaliteitspact tot en met schaal 7 verhoogd naar 80% bij de 0,4 variant en 90% bij de 0,2 variant.

Verlenging tijdelijke extra vergoeding dienstreizen

De tijdelijke verhoging met 4 cent naar 43 cent per km wordt met terugwerkende kracht vanaf 1 april 2023 verlengd tot 1 november 2023.

Aanpassing bijzonder verlof

We introduceren een (gedeeltelijk betaald) transitieverlof voor bezoek aan arts of psycholoog gerelateerd aan diagnostiek, medische transitie en/of hormoontherapie tijdens de transitieperiode. Deze regeling geldt vanaf 1 augustus 2023 voor een periode van 2 jaar, vooruitlopend op een wettelijke regeling. Als er in deze periode een wettelijke regeling voor transitieverlof komt, dan vervalt dit artikel en overleggen cao-partijen of er nog nadere afspraken nodig zijn.

Aanpassing loondoorbetaling bij ziekte

Met ingang van 1 januari 2024 worden de percentages van loondoorbetaling bij ziekte zodanig aangepast dat in het eerste ziektejaar 100% van het salaris wordt doorbetaald en in het tweede ziektejaar 70%.

Werknemers waarvan op 1 januari 2024 76% van het salaris wordt doorbetaald, behouden dit percentage tot het einde van de ziekteperiode. Per 1 augustus 2023 krijgt de werknemer als hij ziek is en op vakantie gaat (en daarvoor verlofdagen opneemt) 100% salaris doorbetaald.

Reparatie derde jaar WW

In de Cao WR 2017-2019 is een afspraak gemaakt voor de reparatie van het derde jaar WW. Met ingang van 1 augustus 2023 komt de premie daarvan voor rekening van de werknemer.

Ledenraadpleging

De ledenraadpleging sluit op dinsdag 24 juli om 12.00 uur.