Onderhandelingsresultaat voor medewerkers Havenbedrijf Rotterdam

Stem nu over de cao-afspraken

Door Redactie 2 juni 2023

Het is gelukt om een onderhandelingsresultaat te bereiken voor jouw nieuwe cao. Tijdens de informatiebijeenkomst vorige week hebben we uitgelegd waarom wij tevreden zijn over het resultaat. Wij hopen daarom dat een meerderheid van de leden akkoord gaat met de afspraken. Uiteindelijk heb jij als vakbondslid het laatste woord. Breng dus op tijd je stem uit!

Onderhandelingsresultaat

Lees hier het onderhandelingsresultaat.

De belangrijkste afspraken nog even op een rij

• De cao heeft een looptijd vanaf 1 juli 2023 tot 1 juli 2024.
  • De volgende structurele verhogingen van de salarissen en de salarisschalen doorgevoerd: Per 1 juli 2023 een nominale verhoging van € 120,- bruto per maand en vervolgens; Per 1 juli 2023 een algemene verhoging van 6%.
  • Tot maximaal gemiddeld 40 uur per week werken wordt opengesteld binnen alle schalen.
  • De thuiswerkvergoeding wordt verhoogd naar € 3,- netto per dag. De in de vorige cao afgesproken indexeringsmethodiek komt te vervallen.
  • De kilometervergoeding woon- werkverkeer naar andere standplaatsen dan naar World Port Center wordt per 1 juli 2023 verhoogd naar € 0,21. Per 1 januari 2024 wordt dit bedrag verder verhoogd naar € 0,22. De kilometervergoeding woon- werkverkeer naar WPC wordt op de hierboven genoemde data verhoogd naar € 0,14 en € 0,15.
  • Medewerkers hebben voortaan de mogelijkheid om maximaal twee daarvoor aangewezen feestdagen in te ruilen voor een dag die aansluit bij de geloofs- of levensovertuiging.
  • Er komt een nieuwe regeling voor ouderschapsverlof. De vorig jaar ingevoerde wettelijke regeling zal hier onderdeel van uitmaken. 13 weken 70% betaald ouderschapsverlof waarvan 9 weken op te nemen in het eerste levensjaar van het kind.
  • Het bestedingsdoel ‘fiets’ in het persoonlijk keuzebudget wordt uitgebreid met een aantal duurzame producten (zoals zonnepanelen, isolatie en elektrische scooter);
  • De gratificatie bij 12 ½ jarig dienstverband wordt verhoogd van € 350,- naar € 600,- bruto.
  • De bijzondere verlofdag bij 25, 40 en 50-jarig jubileum komt te vervallen.
  • Cao-partijen hebben een werkgroep ingesteld die in 2022 aan de slag is gegaan met het onderwerp modernisering cao. De gemoderniseerde tekst zoals besproken in het cao-overleg wordt als uitgangspunt genomen voor de nieuwe cao-afspraken (de afspraken uit het onderhandelingsresultaat worden pas na akkoord van de leden verwerkt in de definitieve cao-tekst).

Naar de stemming