Zesdaagse staking Rotterdam gaat morgenochtend van start

Tevens landelijke manifestatie in Utrecht

Portret Hans Walthie
Door Hans Walthie 14 februari 2023

Morgenochtend vroeg gaat de door FNV Overheid en andere betrokken bonden georganiseerde zesdaagse staking van medewerkers van de Reiniging, Inzameling en Hergebruik in Rotterdam van start. Daarnaast delen de Boa’s op 17, 18 en 19 februari geen boetes uit.

Locatie/tijd start staking Rotterdam:  Laagjes 22, 15 februari, van 06.30 - 09.00 uur

Locatie/tijd landelijke manifestatie Utrecht: Jaarbeursplein, 15 februari, van 11.00 - 13.00 uur

Sprekers op Jaarbeursplein, o.m.:

FNV dagelijks bestuurslid Bas van Weegberg

VNG voorzitter werkgeversdelegatie Ton Heerts

FNV cao onderhandelaar Marieke Manschot

Tevens is het morgen de laatste stakingsdag van de staakdriedaagse in Den Haag.

Op 11 januari liep het ultimatum van FNV Overheid en de overige betrokken bonden voor een nieuwe cao Gemeenten/SGO aan de werkgevers af.

Kantelpunt

Marieke Manschot, FNV Overheid cao onderhandelaar: ‘Rotterdam is er klaar voor. De actiebereidheid is groot. Zoals een medewerker onlangs tegen mij zei : ‘Dit is echt een kantelpunt: tot hier en niet verder. We eisen op wat we verdienen!’

‘Iedereen in Rotterdam en overal in het land voelt de hoge inflatie en de hoge werkdruk. ‘Onze cao-eisen zijn duidelijk. Wij eisen onder meer 12% loonsverhoging voor 2023 en ook Automatische Prijscompensatie (APC). De VNG biedt in het laatste loonbod van 14 december slechts een schamele 5% per 1 februari 2023 (en 3% per 1 april 2024). De inflatie is nog steeds extreem hoog en de krapte op de arbeidsmarkt, met daarbij ook de werkdruk, nog steeds zeer groot. Uit het laatste loonbod van de VNG blijkt volstrekt onvoldoende waardering. Evenmin hebben de werkgevers toenadering gezocht op andere belangrijke onderwerpen zoals vitaliteit.'

Belangrijkste cao-eisen

Een cao Gemeenten en een cao SGO met een looptijd van 2 januari 2023 t/m 31 december 2023;

12% Structurele loonsverhoging;

Een automatische prijscompensatie (APC) ter compensatie van toekomstige inflatie, gebaseerd op cpi afgeleid oktober - oktober;

100 euro per maand structurele nominale loonsverhoging;

Indexatie van de in het cao geldende minimumbrutoloon op basis van de contractloonstijging;

Het handhaven van de sociale zekerheid: niet afschaffen van de na-wettelijke werkeloosheidsuitkering en geen versobering van de arbeidsongeschiktheidsregeling door het afschaffen van het derde ziekte jaar;

Een goede verlof & vitaliteitsregeling voor jong en oud.

In totaal werken er ruim 187.000 ambtenaren in de sector Gemeenten/Samenwerkende Gemeentelijke Organisaties (SGO).

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.