GEO-werkers verdienen beter!

Geen toezegging werkgever voor betere collectieve afspraken

Door Redactie 24 januari 2023

De inflatie is extreem hoog en de koopkracht holt enorm achteruit. Dat voel jij dagelijks in je portemonnee. De vakbonden, waaronder de FNV, hebben werkgevers daarom eerder via een brief aangespoord iets extra’s voor jou te doen boven op de bestaande cao-afspraken. Het liefst in de vorm van een collectieve afspraak die geldt voor alle medewerkers, zodat jij er nú financieel op vooruit gaat.

Vuist

Via deze brief hebben de vakbonden de werkgevers aangespoord.

Reactie van werkgevers teleurstellend

Helaas hebben de werkgevers eind vorig jaar al in hun reactie aangegeven dat ze per bedrijf individueel invulling wensen te geven. Geen toezegging voor betere collectieve afspraken dus.

Extra maatregelen

Wel zouden sommige bedrijven zelf het afgelopen jaar al extra maatregelen hebben genomen of zijn van plan om dit nog te doen. Dit varieert van het inzetten van budgetcoaches, een extra eenmalige uitkering of het (tijdelijk) verhogen van de reiskostenvergoeding. In de meeste gevallen is dit slechts een doekje voor het bloeden.

Op 2 februari weer overleg

Wat ons betreft zijn individuele maatregelen niet voldoende. We wensen liever aanvullende collectieve afspraken te maken om de koopkracht van GEO-werkers te verbeteren. Vakbonden FNV en CNV willen daarom op 2 februari a.s. opnieuw in gesprek met jullie werkgevers, zodat jij er hopelijk snel iets bij krijgt in je portemonnee!

Werkgevers: herstel de koopkracht

Het is namelijk onacceptabel dat mensen met een baan, er zo hard op achteruitgaan. Wij roepen de werkgevers nogmaals op hun verantwoordelijkheid te nemen en de koopkracht te herstellen. Dit in de vorm van een heldere collectieve afspraak voor alle werknemers binnen de sector GEO.