Nieuwe pensioenregeling PWRI weer een paar stappen dichterbij

Door Redactie 29 december 2022

De Tweede Kamer heeft op 22 december ingestemd met het wetsvoorstel Toekomst Pensioenen (Wtp). Nu is de Eerste Kamer nog aan de beurt. Als die ook akkoord gaat, gaan onze pensioenen flink veranderen. Dat was al in 2019 afgesproken in het Pensioenakkoord.

Nieuwe pensioenregeling PWRI weer een paar stappen dichterbij

De veranderingen gelden voor alle pensioenregelingen in ons land. Dus ook voor het PWRI-pensioen in de cao’s SW en Aan de slag. Het streven is dat ons nieuwe pensioen wordt ingevoerd op 1 januari 2025.

Wat gaat er ook alweer veranderen?

Pensioen, het blijft lastige kost. De belangrijkste verandering is dat we van een ‘’uitkeringsregeling’’ moeten overstappen naar een ‘’premieregeling’’ Je hebt daarin geen afspraak meer over de hoogte van jouw pensioenuitkering, maar wel over de hoogte van de pensioenpremie die jij en je werkgever betalen. Je krijgt meer dan nu een individuele pensioenpot. In die pot zit de betaalde premie en de daarmee behaalde beleggingsopbrengst. Daaruit wordt  jouw pensioen betaald.

Solidaire premieregeling

Begin 2022 hebben we hierover met elkaar al een belangrijke eerste keus gemaakt: de leden kozen massaal voor de solidaire premieregeling (en niet voor de flexibele regeling). Maar daarmee zijn we er nog niet. Want die solidaire premieregeling moet aan de cao-tafel nog verder worden ingevuld. En er moeten afspraken worden gemaakt over de overgang van de huidige naar de nieuwe regeling.

Zo dicht mogelijk bij de huidige regeling

De FNV is best tevreden over de huidige pensioenregeling. Daarom willen we dat onze toekomstige regeling zo veel als mogelijk gaat lijken op die huidige. Met een zelfde pensioenpremie willen we een pensioen kunnen bereiken dat een gelijk of hoger pensioen oplevert. Hierover hebben we in december 2022 voorlopige afspraken gemaakt met de andere cao-partijen (CNV, VNG en Cedris). Een groep kaderleden van de FNV heeft hierbij kritisch meegekeken en stemde in met de voorlopige afspraken.

Hoe nu verder? En wat betekent dit allemaal voor mijn pensioen?

PWRI gaat nu rekenen hoe de voorlopige afspraken uitpakken in de praktijk. Zodra dat bekend is, gaan we afspraken maken over de overgang in 2025. De actieve FNV-leden worden hierbij weer nauw betrokken. Zodra ook die afspraken zijn gemaakt, wordt duidelijk wat dit betekent voor jouw pensioen. Dan gaan we in een ledenraadpleging ook weer vragen wat jij en de andere FNV-leden vinden van de gemaakte afspraken. In de tussentijd houden we je op de hoogte!

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.