Onderhandelingsnieuws cao Gemeenten/SGO

Welk cijfer geef jij het nieuwste bod van de VNG?

Door Redactie 17 november 2022

De VNG heeft gisteravond een stap gezet als poging de loonkloof te dichten, maar die kloof is nog niet overbrugd. Nu samen druk zetten helpt!

Cao-nieuws

Loonsverhoging

Op 2 november heeft de VNG het loonbod met 0,75% verhoogd. Als gebaar om de kloof te dichten is het FNV-loonbod met hetzelfde percentage van 0,75% verlaagd. In de nieuwsbrief van 3 november heb je hier alles over kunnen lezen.

Gisteravond 16 november zaten de onderhandelaars van de bonden en de VNG weer om tafel en heeft de VNG een tweede stapje gezet. Het bod dat nu op tafel ligt is een twee jarige cao met 5% loonsverhoging (per 1 februari) in 2023 en 3% (per 1 april) in 2024. Voor nu hebben de bonden dit voor kennisgeving aangenomen.

Deze cijfers spreken voor zich! De inflatie is nog steeds extreem hoog en de krapte op de arbeidsmarkt (met daarbij de werkdruk) nog steeds zeer groot. Uit het nieuwe loonbod van de VNG blijkt nog steeds onvoldoende waardering, alhoewel de VNG van mening is dat dit een aantrekkelijk loonbod is.

En nu?

Via online bijeenkomsten (landelijk en lokaal) en werkbezoeken willen we van jou en je collega’s weten hoe jullie tegen dit bod aankijken. Dit levert voor ons als onderhandelaars een tussenstand op. Voor de Kerst zal er nog een overleg met de VNG worden ingepland. Wij zullen dan jullie mening terugkoppelen aan de VNG. Zo houden we tijdens de onderhandelingen de druk erop!

Centraal blijft een goede cao staan, die recht doet aan jouw inzet. Aan de cao-tafel praten we namens jou, maar jij kan met jouw collega’s praten over het cao-proces. Laat hen de inzettabel zien, deze spreekt voor zich. Om tot een goede cao te komen, is jouw hulp nodig. Hoe meer leden, hoe beter jouw cao!

Onderteken vanaf volgende week het statement

Vanaf volgende week kan je het statement #jijverdienteengoedecaogemeentennu ondertekenen. Zo kun je jouw stem laten horen dat ook jij een goede cao wil. En dat is de druk die nodig is in de onderhandelingen. Het vorige statement is door ruim 18.000 gemeenteambtenaren ondertekend. Wij gaan de uitdaging aan om hier flink bovenuit te komen! Met de huidige inflatie en alles wat er binnen gemeenteland speelt is het hard nodig om de VNG met harde cijfers te laten zien dat er meer nodig is. Doe dus mee! Vul het statement vanaf volgende week in en geef dan ook het loonbod een cijfer. Als dit niet genoeg blijkt te zijn om tot een goede cao te komen, volgen stevige acties!

Kom naar de landelijke digitale bijeenkomst

Je ontvangt apart bericht over wanneer de online bijeenkomsten zullen zijn. In ieder geval op zeer korte termijn, in twee sessies gedurende lunchtijd en s ’avonds, om je bij te praten en om jouw mening over het bod te horen. Hou de berichtgeving in de gaten.

Alle achtergrondinformatie, de inzetten van de bonden en de VNG lees je hier:

Actiepagina #goedecaogemeentennu
FNV Gemeenten
Ik word lid

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.