Werkgevers sociale werkbedrijven muisstil

Ze doen te weinig om werknemers te compenseren voor prijsstijgingen

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 27 oktober 2022

Vandaag is een eerste ludieke actie gehouden richting de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG). FNV Sociale Ontwikkelbedrijven vindt namelijk dat de werkgevers van sociale werkbedrijven te weinig doen om de werknemers financieel tegemoet te komen voor de gestegen prijzen.

Floor Provoost, bestuurder FNV Sociale Ontwikkelbedrijven: ‘De werkgevers (gemeenten en SW-bedrijven) erkennen dat hun werknemers het financieel heel moeilijk hebben, maar als de portemonnee getrokken moet worden blijft het muisstil.’

Weinig moeite

De werkgevers geven aan geen geld te hebben om de lonen te verhogen. Provoost: ‘De FNV erkent dat de sector na alle bezuinigingen nog steeds tekorten heeft, maar niets doen richting werknemers is geen optie. Dan moet je maar harder je best doen om dat geld van het kabinet te krijgen.’ Volgens de vakbond doen de werkgevers daar nu te weinig moeite voor. Bovendien steekt het de vakbond dat werkgevers nog altijd niet hebben gereageerd op een vraag die al vijf maanden geleden gesteld is. Provoost: ‘We hebben gevraagd wat er wèl mogelijk is om de werknemers tegemoet te komen.’

Petitie

FNV is onlangs een petitie gestart om de eisen voor financiële compensatie kracht bij te zetten en werkgevers een handje te helpen richting Den Haag. De FNV wil dat op 1 januari 2023 álle werknemers in de sociale werkvoorziening 10% meer loon krijgen en niet alleen de werknemers die het minimumloon verdienen. Ook wil de vakbond dat de reiskostenvergoeding omhooggaat van € 0,10 naar € 0,21 cent per kilometer. Provoost: ‘Voor iedereen zijn de kosten omhoog gegaan, dus iedereen die in deze sector werkt, verdient een financiële compensatie.’

Kleine toezegging

Tijdens een overleg op 1 juli jl. met werkgevers heeft de vakbond  laten weten graag samen op te trekken naar Den Haag. Maar er is nog steeds geen gesprek met minister Carola Schouten gepland. Werkgevers zeggen wel mondeling hun steun toe, maar ze willen de petitie niet ondertekenen.’ Tijdens de actie vandaag deed Raymond Vlecken, burgemeester van de gemeente Weert en voorzitter van de werkgeversdelegatie bij de cao-onderhandelingen, de toezegging dat hij deze week nog contact opneemt met minister Schouten om een afspraak te maken. Provoost: ‘We hebben weer een klein beetje hoop.’

Minimumloon

Er werken zo’n 100.000 mensen bij de sociale werkbedrijven. Veel van hen verdienen het minimumloon of net iets daarboven. Jan Braem is actief lid van de FNV: ‘Rondkomen is voor mij en mijn collega’s al lastig, maar met deze inflatie is het niet meer te doen. Het minimumloon stijgt op 1 januari 2022 wel met 10%, maar de groep werknemers die net iets meer verdient dan het minimumloon heeft daar helemaal niets aan.’

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.