FNV naar College Rechten van de Mens om discriminatie werknemers met beperking

portret Niels Kater
Door Niels Kater 16 juni 2023

Vakbond FNV stapt naar het College voor de Rechten van de Mens. De vakbond is van mening dat werknemers met een arbeidsbeperking stelselmatig worden gediscrimineerd door hun werkgever, de gemeenten.

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft werknemers die direct onder de cao Gemeenten vallen een loonsverhoging en een koopkracht-compensatie gegeven. Hun collega’s die via sociale werkbedrijven in dienst van de gemeente zijn, hebben deze compensatie niet gekregen. Peter Wiechmann, FNV-bestuurder Sociale Werkvoorziening: 'Er is simpelweg sprake van discriminatie. Deze mensen verdienen slechts rond het minimumloon en de dagelijkse boodschappen kunnen ze nauwelijks nog betalen.'

Grootste actie ooit

De werknemers van sociale werkbedrijven voeren nu al meer dan een half jaar actie voor verbetering van hun cao’s Sociale Werkvoorziening en Aan de slag. Rondkomen van hun karige loon was altijd al moeilijk, maar door de hoge inflatie nu echt niet meer te doen. Ook het gevoel door de eigen werkgever te worden weggezet als tweederangs werknemer, doet pijn bij deze mensen. Dit alles leidde vorige week tot de grootste actie ooit van werknemers met een beperking. Ruim 9000 mensen met een arbeidsbeperking kwamen naar Utrecht om te staken.

Geen geld

Deze werknemers zijn in dienst van gemeenten. Maar al ruim een jaar lang krijgen zij van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) te horen dat gemeenten geen geld hebben om hun loon en reiskostenvergoeding te verhogen. Volgens VNG moet het geld eerst worden toegezegd door minister Schouten (Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen). In het geval van de gemeenteambtenaren vond diezelfde VNG het niet nodig om vooraf bij Den Haag aan te kloppen. Voor werknemers met een beperking is dat kennelijk wel het geval.

Stijgende inflatie

Ongeveer 75.000 werknemers vallen onder de cao Sociale Werkvoorziening en cao Aan de slag. Beide cao's zijn afgesloten op het moment dat er nog geen sprake was van stijgende inflatie. FNV wil dat alle lonen in deze cao's met terugwerkende kracht per 1 januari 2023 met 10,15% verhoogd worden. Ook moet de reiskostenvergoeding worden verhoogd van 10 naar 21 cent per kilometer, om te voorkomen dat zij geld moeten meebrengen om op het werk te komen. Wiechmann: 'De Vereniging van Nederlandse Gemeenten neemt geen verantwoordelijkheid als werkgever. Daarom hebben wij de zaak nu voorgelegd aan het College voor de Rechten van de Mens. FNV verzoekt het College te oordelen dat dit een verboden onderscheid op grond van handicap is.'