Terugblik webinar voor or-leden in de Sociale Ontwikkelbedrijven

Door Redactie 15 september 2022

Op 7 september vond het webinar plaats voor or-leden in de branche Sociale Ontwikkelbedrijven. We blikken terug op deze dag en vertellen je waarom een or met FNV-leden zo belangrijk is.

webinar

Partner op de werkvloer

De FNV ziet de or als haar partner in de belangenbehartiging op de werkvloer. Daarom werken we samen en steunt de FNV haar or-leden zo goed mogelijk. Het or-webinar hebben we daarom georganiseerd. Met als doel: ontdekken welke hulp en informatie or-leden willen, uitleg geven over onze samenwerking en ondersteuning, bespreken van de betekenis van de cao SW en ADS voor de or. Het motto is duidelijk: samen staan we sterk!

Dienstverlening voor de or

Thomas van Duin, trainer/adviseur FNV Kaderacademie, startte met een verwijzing naar onze uitgebreide dienstverlening op de website voor ondernemingsraden. Veel ondernemingsraadsleden weten het or-adviespunt goed te vinden. Ook kan de or voor advies terecht bij een vakbondsbestuurder. De onderwerpen Veiligheid, Gezondheid en Welzijn (VGW), verzuim en de Arbodienst zijn op verzoek van velen nader toegelicht. Met de ontvangen voorlichting weten or-leden nu beter hoe ze zorgen en knelpunten op het gebied van VGW, verzuim en de Arbodienst kunnen aanpakken.

Rol van de or

Na een korte pauze gaf Joost Kaper, bestuurder FNV, een presentatie over een aantal onderwerpen uit de cao Sociale Werkvoorziening (SW) waarin de or een rol kan spelen. Voorbeelden hiervan zijn: een werktijdenregeling, roostering en verlofdagen. Ook ging Joost in op de rol van de or in de huidige koopkrachtcrisis. Mogelijkheden voor compensatie zijn er op basis van artikel 7.8 (cao SW) en artikel 7.3 (cao ADS) in het kader van tegemoetkoming bij bijzondere omstandigheden. Ook de werkkostenregeling kan mogelijkheden bieden.

Koopkrachtcrisis

Omdat de werkgeverspartijen stellen geen geld te hebben om de koopkrachtcrisis op te lossen, is afgesproken om samen op te trekken naar minister Schouten. Maar: hoe belangrijk dit ook is om te doen, dit leidt op de korte termijn niet tot meer geld in de portemonnee van de werknemers. Daarom hebben FNV en CNV dringend verzocht aan de werkgevers om nogmaals te kijken of er op korte termijn toch iets extra’s mogelijk is. VNG en Cedris hebben beloofd daarover na te denken en ons zo snel mogelijk een duidelijk antwoord te geven. In het Branchebestuur Sociale Ontwikkelbedrijven is besloten actieplannen te maken om de druk op VNG, Cedris en via hen het kabinet op te voeren.

Cao aan de slag

Na Joost was Marco Schipper, bestuurder FNV, aan de beurt. Hij heeft meer verteld over de cao Aan de Slag. In deze nieuwe cao is afgesproken in de gaten te houden hoe de afspraken in de praktijk uitpakken. Grootste zorgpunt hierbij is de functie-indeling: vrijwel alle werknemers zijn ingedeeld en schaal 1 en verdienen daarmee niet meer dan het minimumloon. De FNV gaat dit nadrukkelijk aan de orde stellen bij VNG en Cedris. De or kan hier ook een rol in spelen, door kritische vragen te stellen over de functie-indeling van de werknemers Aan de slag in hun bedrijf.

Marco roept een ieder op om je collega’s die onder deze cao vallen, te wijzen op de voordelen van het FNV lidmaatschap en het lage contributietarief dat voor hen geldt. Hoe meer leden, hoe sterker we staan voor verbetering van deze cao.