Plannen Prinsjesdag lossen problemen sociale ontwikkelbedrijven niet op

Door Redactie 23 september 2022

Op Prinsjesdag heeft het kabinet de plannen voor volgend jaar bekend gemaakt. De FNV heeft naar de plannen gekeken en ziet dat het kabinet een historisch pakket aan pleisters plakt, maar de oorzaken niet structureel aangepakt worden.

actie 1 mei 2022

Minimumloon moet verder omhoog

Een steeds groter wordende groep heeft moeite om het eind van de maand te halen. Dat was al zo voor de energiecrisis. De 10% stijging van het minimumloon op 1 januari is een stap in de goede richting, maar nog altijd te weinig: de FNV vindt dat het minimumloon naar 14 euro per uur moet. De werkgevers van de cao SW en de cao Aan de slag hebben al aan de bel getrokken; ze stellen dat ze geen geld hebben om die 10% te betalen. Laat staan dat ze van plan zijn om ook de mensen die meer verdienen dan het minimumloon ook 10% erbij te geven.

Aan het lijntje gehouden

We zien ook dat het kabinet nog steeds geen werk maakt van de uitvoering van het FNV-plan recht op werk voor mensen met een arbeidsbeperking via sociale ontwikkelbedrijven. We worden aan het lijntje gehouden met weer nieuwe onderzoeken. En ondertussen staan er nog heel veel mensen met een beperking langs de kant. Maar daar laten we het als FNV natuurlijk niet bij zitten!

Acties

FNV Sociale Ontwikkelbedrijven vindt dus dat er meer moet gebeuren. Wij willen voorkomen dat steeds meer werknemers onder de cao’s SW en Aan de slag hun boodschappen en energierekening niet meer kunnen betalen. We starten daarom snel met verschillende acties, bijvoorbeeld een petitie. En we gaan met onze leden praten of ze mee willen doen. Binnenkort meer hierover.