Eindbod cao Productie- en Leveringsbedrijven

Cao-overleg op slot, kom naar de online bijenkomst

Door Redactie 31 mei 2022

Na een paar maanden onderhandelen over een nieuwe cao voor medewerkers in de energie Productie- en Leveringsbedrijven (PLb), hebben de werkgevers een eindbod neergelegd. Jij mag als lid van de FNV nu je stem uitbrengen en bepalen of het tot een akkoord komt of dat een actietraject moet volgen.

Oneens over loonparagraaf

FNV en CNV pleitten aan het begin van de onderhandelingen voor een versnelling van het proces gezien de enorme impact van torenhoge inflatiecijfers. Vooral medewerkers in de lagere salarisgroepen worden keihard getroffen en dat zorgt voor schrijnende situaties. Er moet nú echt iets gebeuren met de lonen van medewerkers, dus ook bij de energiebedrijven. Ondanks deze oproep, en ondanks diverse handreikingen van vakbondszijde, konden we het niet eens worden over de loonparagraaf.

Krapte

“We zijn van mening dat er zéker in deze sector waar het bij de meeste bedrijven goed gaat, mogelijkheden zijn om niet alleen waardering tot uiting te brengen, maar ook aantrekkelijk te blijven zodat huidige medewerkers blijven en nieuwe medewerkers bij ons willen komen werken om zo de energieproductie en -levering te garanderen”, aldus de cao-onderhandelaars van FNV en CNV. “Het is alle hens aan dek. Zeker wanneer je kijkt naar de krapte op de arbeidsmarkt en de oplopende werkdruk. De prognoses voor de toekomst zijn niet veel beter.”

Eindbod

Het eindbod bestaat onder andere uit de looptijd van 16 maanden, een structurele loonsverhoging van 2,5% per 1 juli 2022 en een nominale verhoging van 50 euro bruto per 1 juli 2022. Beide zijn pensioengevend en zorgen voor een structurele stijging van het salaris.

Daarnaast een eenmalige uitkering van 250 euro bruto. Omdat de structurele loonsverhoging later ingaat dan 1 mei, moet deze eenmalige dit ‘verlies’ aan loonsverhoging compenseren. Een nominale verhoging van 50 euro betekent dat het bruto salaris (fulltime) van iedere medewerker met 50 euro bruto verhoogd wordt. De bonden hebben deze nominale verhoging als een harde eis neergelegd, om daarmee tegemoet te komen aan de lagere inkomens binnen de sector. Zij gaan er dankzij deze verhoging procentueel meer op vooruit dan de hogere inkomensgroepen. Deze afspraak is nooit eerder gemaakt in de energiesector. De stijging voor de modale inkomensgroep komt uit op 5,2% De gemiddelde stijging voor de inkomensgroepen is 4,63%

Eindbod werkgevers

Inzet bonden

Door het gesteggel over de loonstijging zijn andere onderwerpen van de bonden niet of zonder resultaat besproken. Zo willen de bonden dat Bevrijdingsdag een vaste feestdag wordt en dat er afspraken komen over een stevig duurzaamheidsbeleid voor medewerkers. Onderdeel daarvan is ouderenbeleid, maar ook afspraken over de jongere doelgroepen horen daarbij. Maar ook willen we het recht op onbereikbaarheid vastleggen in de cao en dat er een protocol komt voor rouwverwerking.

Werkgever wat uit te leggen

Door het neerleggen van een eindbod heeft jouw werkgever jou wel wat uit leggen. Vraag bij jou op het werk via de ondernemingraad of directie om een medewerkersbijeenkomst, waarin de werkgever zijn eindbod toelicht.

Online bijeenkomsten

Op donderdag 2 juni a.s. van 10.00 uur tot 11.00 uur en op maandag 6 juni van 15.30 – 16.30 uur kun je deelnemen aan een informatiebijeenkomst via teams.

Klik hier om deel te nemen aan de vergadering op donderdag 2 juni om 10.0 uur
Klik hier om deel te nemen aan de vergadering op maandag 6 juni om 15.30 uur

Leden aan zet

Een eindbod betekent dat de onderhandelingen voor nu zijn gestopt en dat leden van de vakbonden aan zet zijn. Ga jij akkoord met het eindbod van werkgevers en hebben we per 1 juli een nieuwe cao? Of wijs jij het af en geef je daarmee aan in actie te komen indien werkgevers onze looneisen niet inwilligen na een ultimatum? Dat laatste is van groot belang!

Breng je stem uit

Je hebt tot en met 8 juni de tijd om te stemmen.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.