Kabinet moet goede voorbeeld geven en ambtenaren compenseren voor hoge inflatie

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 13 september 2022

De vier overheidscentrales hebben vandaag een brief gestuurd aan minister-president Mark Rutte waarin zij het kabinet oproepen om de salarissen van de ruim een miljoen ambtenaren in Nederland te verhogen als compensatie voor de snel toenemende inflatie. Ze stellen dat het kabinet, als werkgever, het goede voorbeeld moet geven.

Bas van Weegberg, voorzitter Samenwerkende Centrales voor Overheidspersoneel (SCO) en lid dagelijks bestuur FNV: ‘Het kan niet zo zijn dat het kabinet werkgevers oproept om de lonen nu snel te verhogen en zelf achterover gaat leunen. Als grootste werkgever van Nederland moet het kabinet haar verantwoordelijkheid nemen.’

Een miljoen werknemers

In Nederland werken ruim een miljoen ambtenaren, onder meer in het onderwijs, bij de politie, het Rijk, gemeenten en Defensie. Jean Debie, voorzitter Ambtenarencentrum (AC): ‘Deze mensen die voor de publieke taak werken hebben, net als alle andere werknemers, te maken met stijging van de kosten van levensonderhoud. En ze vragen een compensatie daarvoor aan hun werkgever.'

SCO

De Samenwerkende Centrales voor Overheidspersoneel is een samenwerkingsverband van de vier overheidscentrales, ACOP FNV, CCOOP, AC en CMHF. Samen vertegenwoordigen zij meer dertig overheids- en onderwijsbonden en ruim een miljoen ambtenaren.