Onderhandelaarsakkoord voor cao Mbo

Breng je stem uit

Door Redactie 2 juni 2022

Er is een onderhandelaarsakkoord bereikt voor een nieuwe cao Mbo. Leden van de FNV worden uitgenodigd hun stem uit te brengen zodat de afspraken die bonden en MBO Raad hebben gemaakt vastgelegd kunnen worden. De nieuwe afspraken leiden dan tot een cao met een looptijd tot 1 juni 2023.

Cao-nieuws

Ben je lid van de FNV en wil je stemmen? Onderaan dit bericht vind je een button naar het stemformulier. Het akkoord is ook besproken met de FNV-kaderleden in de Landelijke Advies Commissie (LAC). De leden van het LAC zijn positief over het bereikte akkoord en onderstrepen hoe onmisbaar waardering is voor de 60.000 medewerkers die het mbo draaiend hebben gehouden, juist in deze moeilijke en onzekere tijden.

Wat is er afgesproken?

• Looptijd cao: van 1 mei 2022 tot 1 juni 2023.
  • Een structurele loonsverhoging van 4,2% per 1 juli.
  • Iedereen die op 1 juli in dienst is krijgt een éénmalige uitkering van €600,- op basis van voltijd dienstverband.
  • Verplaatsingskostenregeling:
    • Vergoeding woon-werkverkeer dagelijks met in het meest gunstige geval tot maximaal €7,70 verhoogd.
    • Hogere vergoeding voor dienstreizen van €0,30 per kilometer.
  • Duurzame inzetbaarheid:
    • Werknemers van 62 jaar en ouder, die nu nog géén gebruik maken van de bestaande seniorenregelingen, kunnen 0,2fte minder gaan werken tegen een veel lagere eigen bijdrage dan voorheen.
    • Nieuwe wettelijke regels rond ouderschapsverlof: vanaf augustus 2022 wordt het mogelijk om een groter deel van het ouderschapsverlof betaald op te nemen. Het totale ouderschapsverlof blijft op 830 uur (dus een half jaar) staan.
  • Carrièreperspectief: mbo-instellingen in de Randstad krijgen jaarlijks extra geld van het ministerie van OCW om het carrièreperspectief en de werkdruk in het onderwijs te verbeteren. Vakbonden en MBO Raad voeren gezamenlijk het gesprek met OCW om de bijdrage te verhogen tot €90 miljoen euro per jaar zodat alle mbo-instellingen kunnen werken aan de doorgroei naar hogere functies en het dempen van de werkdruk. In de tussentijd mag het aandeel docenten in LC of hoger niet nog verder terug lopen. Instellingen waarbij het aandeel hogere functies toch achteruit blijkt te zijn gegaan moeten dat binnen de looptijd van deze cao oplossen.

Verder

• Instellingen worden voortaan verplicht om een thuiswerkregeling te hebben
  • Status cao artikelen wordt duidelijk
  • Er komt onderzoek naar arbeidsongeschiktheidsverzekering.

Stemming gesloten

Leden van de FNV konden tot 20 juni stemmen. Heb je je tijdens de onderhandelingen gemeld om actief te worden binnen de FNV? Dan nemen we op korte termijn contact met je op.