De spoorwegwetgeving stelt eisen, verleent bevoegdheden en wijst machinisten en treindienstleiders aan als veiligheidsfunctionarissen Het spreekt voor zich dat een adequate communicatie tussen deze twee functionarissen essentieel is voor de spoorwegveiligheid en een betrouwbare uitvoering van rangeerdienst en dienstregeling.
Het gemotiveerde en onderbouwde voorstel van FNV Spoor om over te gaan tot gebruik van de GSM-R portofoon wordt door NS op onjuiste gronden niet overgenomen. Bovendien is, ondanks herhaald verzoek van FNV Spoor, ProRail Verkeersleiding niet in het onderzoek én overleg betrokken.
Eind 2018 heeft ProRail de mogelijkheid om in de rangeerdienst met de treindienstleider (N)CBG te communiceren middels portofoon beëindigd. De vervangende Push to Talk device (PtT) van NS biedt echter geen mogelijkheid met de treindienstleider in contact te komen! Het is de bedoeling dat de PtT gebruikt wordt voor het onderling contact tussen machinist, Procesleider Perron en Servicemedewerker, maar deze wordt nauwelijks gebruikt omdat de PtT gebruikersonvriendelijk is.
De door NS uitgevoerde risicoanalyse concludeert dat de afwezigheid van een GSM-R portofoon niet leidt tot ontsporings-, brand- en aanrijdingsrisico. Hiermee geeft de directie wederom aan volstrekt niet te begrijpen wat er ‘buiten’ gebeurd en wat de medewerkers nodig hebben voor een goede dienstuitvoering.
NS weigert de machinisten van een innovatief en toekomst vast communicatiemiddel te voorzien waarmee ook buiten de cabine adequaat gecommuniceerd kan worden. De enige manier volgens NS om problemen voor de dienstregeling, vanwege gebrek aan veilige en innovatieve communicatiemiddelen, zichtbaar te laten worden, is te werken zoals gepland. In het overlegtraject werd aangeven dat het niet de bedoeling is dat medewerkers de onvolkomenheden zelf oplossen. Daar is het management voor! Voor deze laatste wordt dit zichtbaar als de reizigers de pijn voelen.
FNV roept haar leden dus ook op, zoals NS wil, om het werk uit te voeren binnen de gestelde kaders.