Noodkreet werknemers Rijksschoonmaakorganisatie

“Van dit salaris kunnen we niet normaal leven”

Door Redactie 19 mei 2022

FNV kaderleden van de RSO (Rijksschoonmaakorganisatie) hebben de directeur, de heer Gans en het hoofd P&O, de heer Zeegers de inzetbrief van de FNV voor de nieuwe cao Rijk aangeboden. Ze willen de directeur duidelijk maken dat veel schoonmakers het water aan de lippen staat.

Overhandiging inzetbrief

Minimaal €14,- per uur

Ze vragen hem, ondanks dat ze weten dat de directeur niet aan de cao Rijk onderhandelingstafel zit, zijn uiterste best te doen om een goede loonstijging en een minimumloon van €14,- voor de werknemers bij het Rijk te bepleiten bij de werkgevers aan die tafel. Van het huidige salaris kunnen de schoonmakers, door de enorme inflatie en stijging van de energieprijzen, niet meer rondkomen.

Extra uren

Maar er is meer dat de kaderleden willen aandragen namens hun collega’s. Door het personeelstekort en hoge ziekteverzuim op sommige locaties kan er nauwelijks vakantie worden opgenomen en zijn sommigen verplicht om extra uren te maken. Kaderleden krijgen veel telefoontjes over het salaris: klopt het wel qua uren, uurloon en toeslagen?

Leefbaar loon

De directeur zegt dat hij van de RSO een mooie organisatie wil maken. Hij wil een goede werkgever zijn, zodat de opdrachtgevers tevreden zijn over de kwaliteit van werken en de goede inzet van het personeel. Dat is een mooi streven maar daar hoort voor de schoonmakers, na hard doorgewerkt te hebben tijdens corona en dag en nacht klaar staan om werklocaties voor ander Rijkpersoneel blinkend schoon aan te bieden, een goed loon bij. Een loon waar je normaal van kunt leven.