Update cao mbo 2022

Huidige cao loopt in mei af

Door Redactie 28 maart 2022

In mei loopt de huidige cao mbo af. Daarom staan in april al de eerste onderhandelingen gepland. FNV-leden hebben in maart in een enquête aangegeven wat ze belangrijk vinden in een nieuwe cao. Enkele honderden leden hebben de enquête ingevuld.

Betrokkenheid groeit

De betrokkenheid van FNV-leden in het mbo neemt toe onder een breed gedeelte van de sector. Leden uit verschillende hoeken van het land en vanuit alle leeftijdsgroepen hebben gereageerd. De verdeling onder ondersteunend en onderwijzend personeel is bijna exact fiftyfifty.

Resultaten enquête besproken met Landelijk Advies Comité Mbo

Deze verdeling qua respondenten betekent ook dat er veel verscheidenheid zit in de gegeven antwoorden. Samen met de FNV-kaderleden in het Landelijk Advies Comité Mbo (LAC MBO) hebben we de resultaten besproken. De antwoorden helpen ons enorm om tot een goede onderhandelingsinzet te komen. Die inzet is nog niet helemaal af en kan dus nog niet gedeeld worden. Wel is er duidelijk behoefte aan cao-afspraken die tegemoet komen aan de nu heersende financiële onzekerheid. Ook willen we het mbo aantrekkelijk houden voor nieuwe medewerkers en perspectief bieden aan collega’s die er al een tijd in werken.

Geef je op voor het LAC

In de enquête vroegen we je ook of je interesse hebt om mee te werken aan het LAC MBO. Daar is veel reactie op gekomen. Heb jij je daarvoor opgegeven? Dan kun je binnenkort een bericht van de FNV verwachten om daarover verder te spreken. Wil jij je alsnog opgeven om je collega’s in het mbo te vertegenwoordigen en mee te bouwen aan het LAC MBO? Stuur ons dan een e-mail

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.