Uitkomst tweede cao-overleg Productie- en Leveringsbedrijven

Doel is nieuwe cao op 1 mei

Door Redactie 31 maart 2022

Op 28 maart heeft de FNV, samen met CNV een tweede overleg gevoerd met werkgevers over de nieuwe cao Productie- en Leveringsbedrijven. De huidige cao loopt af op 30 april aanstaande.

Duidelijkheid nodig op korte termijn

Na het eerste overleg dachten we dat een nieuwe cao op 1 mei niet haalbaar zou zijn. De leden hebben hierop aangeven dat er op zeer korte termijn duidelijkheid moet komen over loon en looptijd. De prijzen stijgen en daarmee de inflatie en medewerkers vinden het belangrijk dat er nu wordt ingezet op een stevige loonsverhoging.

Cao-overleggen naar voren gehaald

Daarop hebben zowel de vakbonden als de werkgevers de agenda’s schoongeveegd en besloten dat er nog in april twee nieuwe cao-overleggen worden gepland. Daarmee vergroten we de kans dat er op 1 mei een onderhandelaarsakkoord aan jou kan worden voorgelegd.

En de overige inzet dan?

Loon en looptijd zijn ‘slechts’ twee eisen van de lange inzetbrief die is verstuurd aan de werkgevers, maar té belangrijk om te vertragen. Mochten er nog onderwerpen uit de inzet vóór 1 mei onbesproken blijven, dan maken we daarvoor een stappenplan om zo snel mogelijk resultaat te boeken. Dit plan met planning, deadlines en een voorstel voor invulling van de werkwijze maakt onderdeel uit van het onderhandelaarsakkoord.

Wanneer zitten we weer aan de cao-tafel?

De vervroegde overleggen staan gepland op 11 april en 14 april. Voorafgaand hebben we overleg met jou en bepalen we samen hoe we de stappenplannen willen invullen.