Werkgevers Plb heroverwegen eindbod

Ultimatum en actietraject dreigt

Door Redactie 28 juni 2022

Tijdens een overleg op 27 juni met de werkgevers van de Productie- en Leveringsbedrijven (Plb) en vakbonden hebben wij de werkgevers gevraagd om met een veel beter loonbod te komen. Dit naar aanleiding van de stemming over het eindbod van de werkgevers dat massaal door de leden is afgewezen.

Eindbod

Het eindbod bestaat onder andere uit de looptijd van 16 maanden, een structurele loonsverhoging van 2,5% per 1 juli 2022 en een nominale verhoging van 50 euro bruto per 1 juli 2022.

Nieuw bod

Wij hebben gevraagd om een korte looptijd van 1 mei 2021 tot 1 mei 2023 en een passende loonsverhoging.  Een bod waarin waardering voor de medewerkers tot uitdrukking wordt gebracht. Op de overige punten hebben wij een handreiking gedaan om op sector- of bedrijfsniveau mee te denken en mee te praten om knelpunten op de werkvloer te bespreken en proberen op te lossen.

Actietraject dreigt

Werkgevers gaan deze week met elkaar in gesprek en wij hopen dit perspectief gaat bieden op het cao-overleg weer op te starten. Lukt dat niet, dan zullen wij de werkgevers een ultimatum stellen en dreigt een actietraject. Alle leden van de FNV en het CNV zullen dan opgeroepen worden om -in welke vorm dan ook- een steentje bij te dragen.

Waardering

Medewerkers bij de energiebedrijven missen in het eindbod de waardering die zij op dit moment van hun werkgevers verwachten. Waardering voor de inzet de afgelopen jaren en waardering voor het feit dat zij loyaal aan het bedrijf zijn. De sector moet medewerkers boeien en binden en dat is volgens de reacties op dit moment nog ver te zoeken getuige het eindbod van de werkgevers.

Altijd slecht weer

In het verleden zijn behoudende loonstijgingen afgesproken. Met als belangrijkste argumenten dat er ‘slecht weer’ op komst zou zijn of dat de bedrijven al in slecht weer verkeerden. Ondanks de winsten, profiteerden medewerkers daar niet van. En ook nu wordt er door de energiebedrijven goed verdiend. Hét moment om nu een gebaar te doen richting medewerkers. Zeker gezien de torenhoge inflatie die dit jaar uit komt op een uitzonderlijke 8,7%. De grootste oorzaak daarvan is de dure energie en de gestegen prijzen van levensmiddelen, goederen en diensten. Pas volgend jaar zal de inflatie naar verwachting gaan afnemen naar 3,9% in 2023 en 2,4% in 2024.

Meer knelpunten

Tijdens het gesprek hadden we wel het idee dat de werkgevers de reacties op het eindbod herkennen. En ondanks dat vooral de loonstijging in de cao het meest in het oog springt, zijn er meer knelpunten binnen de bedrijven genoemd, zoals werkdruk, vacatures, ziekteverzuim, enz.