Terugblik kaderdag Sociale Werkvoorziening

Door Redactie 18 februari 2022

9 februari was het eindelijk zover. Stipt om 9.30 uur opende Jan Braem met mooie woorden de SW kaderdag. Een dag voor alle actieve FNV-leden, die zich dag in en dag uit voor de FNV inzetten. Eerst werd iedereen bijgepraat door Kitty Jong over onze plannen met de sociale ontwikkelbedrijven. Daarna doken we gezamenlijk in de cao SW en de cao Aan de Slag.

Terugblik kaderdag Sociale Werkvoorziening

Foto: kaderdag SW in 2019.

Krijgen waar je recht op hebt

Bij de cao SW willen we meer aandacht voor ontwikkeling. En dus moeten we ervoor zorgen dat alle werknemers jaarlijks krijgen waar ze recht op hebben: een individueel ontwikkelingsplan (IOP). Bij de cao Aan de slag willen we aandacht vragen voor het op een eerlijke manier toekennen van de juiste salarisschaal. Uit de quiz bleek dat onze kaderleden goed op de hoogte zijn van beide cao's.

Uitreiking Jo Vaessen prijs

Toen iedereen weer op de hoogte was van alle ontwikkelingen, was het tijd voor de Jo Vaessen prijs. Deze ging naar niemand minder dan Manon Vergnes, kaderlid bij Caparis in Friesland. Gefeliciteerd Manon! Dik verdiend!

Nieuwe naam

En onze branche krijgt een nieuwe naam! Over deze naam is gestemd op de kaderdag. Voortaan noemen we onszelf: FNV Sociale Ontwikkelbedrijven. Maar waarom een nieuwe naam? Die nieuwe naam was nodig omdat we ons niet alleen hard maken voor werknemers met een SW-indicatie, maar we zetten ons ook in voor werknemers die vanuit de Participatiewet instromen in SW-bedrijven. We hebben sinds vorig jaar niet alleen de cao Sociale werkvoorziening, maar ook de cao Aan de slag.

Recht op werk

De nieuwe naam komt je vast bekend voor. Het is ook de naam uit ons plan voor werk voor mensen met een arbeidsbeperking: Recht op werk voor mensen met een arbeidsbeperking via sociale ontwikkelbedrijven.

De sociale ontwikkelbedrijven uit ons plan zijn bedrijven die mensen met een arbeidsbeperking helpen om werk te vinden en te houden. Ze zijn een springplank en een vangnet. Nog niet alle SW-bedrijven zijn sociale ontwikkelbedrijven. Als het ons ligt, worden ze dat wel. Daar gaan we samen voor zorgen. Niet alleen met een nieuwe naam, maar door te laten zien hoe het wat ons betreft kan en zou moeten.