Stand van zaken cao onderhandelingen GEO

Constructief overleg gevoerd

Door Redactie 8 februari 2022

Vorige week donderdag, op 3 februari, hebben we voor de tweede keer met jouw werkgever fysiek onderhandeld over de nieuwe cao GEO. We hebben een constructief overleg gevoerd waarbij een aantal onderwerpen concreter zijn geworden.

Verlofsparen

Vakbonden en werkgevers hebben het verlofsparen laten onderzoeken als alternatief voor de generatieregeling die nog loopt tot 1 juni 2026. De conclusie van het onderzoeksbureau KWPS is dat wetgeving het in het bedrijf sparen van verlof op dit moment onmogelijk maakt.

Aangezien het sparen van verlof binnen het bedrijf ook vele knelpunten kent (faillissement, meenemen potje naar nieuwe werkgever, belasting over gespaarde) hebben we moeten constateren dat we samen aan de slag moeten in Den Haag, om passende wetgeving te maken om verlofsparen ook in de private sector mogelijk te maken.

Wel zijn we met de werkgevers aan het kijken of het mogelijk is om tijdens deze impasse toch al extra (doel-)verlof te sparen naast het bovenwettelijk. Mogelijke bronnen voor dit verlofsparen zijn o.a. ATV-meerwerk, overwerk en meenemen gekochte PAB-uren.

24/7

De werkgevers hebben tijdens het overleg toegelicht waarom bepaalde werkzaamheden op de zondag uitgevoerd worden en dat dit noodzakelijk blijft. Dit gebeurt nu veel op basis van inhuur/flex.

Werkgevers willen de mogelijkheid om zondag werk in te roosteren, waarbij de huidige afspraken in de cao gerespecteerd blijven:
-    Maximaal 5 werkdagen werken per week;
-    Maximaal 2 zaterdagen per maand.

Op het volgende overleg volgt een nieuw voorstel van werkgevers over zondagwerk, de jaarurensystematiek en de bijbehorende toeslagen.

Flex

De flexibele schil in onze sector is nog altijd nog erg hoog, ondanks alle afspraken die de afgelopen jaren zijn gemaakt om deze terug te dringen. Voorgaande afspraken hebben niet geleid tot het gewenste resultaat. Werkgevers willen samen met vakbonden passende afspraken maken om het aandeel flex in de sector te verminderen.

Lonen

Hoewel er nog niet gesproken is over centen of procenten, hebben de werkgevers aangegeven dat ze marktconform willen belonen. Ze voelen echter niets voor het invoeren van automatische prijscompensatie (APC). Invoering van APC zorgt voor garantie van koopkrachtbehoud, ofwel compensatie van de inflatiestijging.

Verder staan werkgevers positief om de jeugdschalen verder in te perken en op termijn helemaal af te bouwen.

Reiskosten (woon werk)

In de cao wordt een bepaling opgenomen dat de bedrijven een reiskostenregeling per bedrijf moeten hebben en dat daarin ook reiskosten woon-werk moeten zijn opgenomen.

Thuiswerkregeling

De werkgevers willen dat alle bedrijven een thuiswerkregeling opstellen. Ze willen de hoogte van deze vergoeding voor thuiswerk aan de bedrijven overlaten,

Volgend overleg

Het volgende overleg is op 17 februari a.s.