Het land in voor een goede cao GEO

Waardering voor de Onmisbaren

Door Redactie 22 februari 2022

Na drie onderhandelingsrondes hebben we helaas nog geen afspraken kunnen maken om een goede cao GEO af te kunnen sluiten. De komende weken gaan we daarom het land in.

Cruciale sector

Met hoge verwachtingen gingen we naar de onderhandelingstafel om voor jou, iemand met een onmisbaar beroep, een goede cao af te sluiten!

De sector GEO:

• is door de overheid als cruciaal bestempeld de afgelopen jaren;
  • heeft te maken met grote schaarste aan gekwalificeerd personeel;
  • heeft te maken met fysiek zwaar werk. Gezond het pensioen halen is een hele uitdaging voor jouw en je collega's in de uitvoering.

In deze sector zou het toch mogelijk moeten zijn om goede afspraken te maken over een loonsverhoging met minimaal koopkrachtbehoud? En daarnaast aanvullende afspraken te maken om gezond te kunnen stoppen met werken?

Geen afspraken op belangrijkste thema's

Niets is echter minder waar. Na drie onderhandelingsrondes hebben we helaas geen afspraken kunnen maken op de belangrijkste thema’s.

Eerlijk en waardevast inkomen

Onze inzet was in ieder geval een automatische prijscompensatie, omdat we vinden dat je recht hebt op een eerlijk en waardevast inkomen. Door invoering van dit systeem heb je in ieder geval de garantie dat je inkomen niet minder waard wordt.

Volgens jouw werkgever zorgt zo een afspraak voor een prijsopdrijvend effect en stijgt de inflatie nog verder. Daarom is je werkgever unaniem tegen een automatische prijscompensatie.

Wat willen de werkgevers wel?

Jouw werkgever biedt 2,5% loonverhoging per 1 april 2022 en 2,5% per 1 april 2023. Voor 2022 dekt dit niet eens de inflatie over 2021 (2,7%). Het ligt bovendien ook weer onder de salarisverhoging van de topbestuurders van 3,3%.

Voor de tweede periode is het natuurlijk lastig om in een glazen bol te kijken, maar met 2,5% zonder een koppeling aan de inflatie wordt het inflatierisico volledig bij de medewerker neergelegd.

Verlofsparen

Helaas hebben we moeten constateren dat verlofsparen buiten de organisatie door wettelijke en fiscale belemmeringen niet mogelijk is. De vakbonden zijn daarom met het voorstel gekomen om tijdelijk extra verlof te sparen bij je werkgever, wat dan vervolgens overgeheveld kan worden naar een fonds.

Ook met betrekking tot verlofsparen is jouw werkgever unaniem tot een besluit gekomen. Geen extra verlofuren op de balans, dus ook hier een duidelijke NO-GO!

Duurzame inzetbaarheid versus flexibiliteit

GEO-bedrijven draaien ondanks de corona pandemie op volle toeren en er wordt veel te veel overgewerkt. Overwerk mag niet structureel zijn. Vooral bij inzameling is overwerk een groot probleem, meestal op de zaterdag. Wij vinden dit onacceptabel. Waar structureel werk is, hoort een vaste aanstelling.

Wij willen overwerk onaantrekkelijk maken voor de werkgever door te begrenzen en het overwerk duurder te maken. Dit door de overwerktoeslag pensioengevend te maken en te laten meetellen voor je vakantietoeslag.

Jaarurensystematiek

De werkgevers zien in een jaarurensystematiek (JUS) de oplossing om overwerk en werk-privé balans op te lossen, maar dan wel gecombineerd met werken op zaterdag en zondag. Wij zien in een jaarurensystematiek nog veel onzekerheden voor jou. Het is tenslotte je werkgever die uiteindelijk bepaalt door wie, waar en wanneer er gewerkt wordt en wil hierbij maximale vrijheid. En dat is precies waar nu de schoen wringt.

• De zondag is in onze sector geen structurele werkdag.
  • Flexibiliteit zonder grenzen is geen verbetering van de werk-privé balans.
  • De flexibiliteit moet komen van de medewerkers in de lage loonschalen.

Het land in

Wij gaan de komende weken graag in gesprek met jou en we zijn benieuwd naar jouw standpunt en mening.  We kunnen echter niet naar alle locaties toe. Wil je toch graag je mening geven? Stuur dan een mail naar geo@fnv.nl. We nemen jouw punten dan mee naar het volgend overleg.

Beter voorstel

Het volgende overleg staat gepland op 15 maart 2022. Wij willen dat de werkgevers voor deze datum met een nieuw voorstel komen, met daarin een eerlijke loonsverhoging en afspraken over duurzame inzetbaarheid.

Maak je collega lid

Vraag ook jouw collega’s die geen lid zijn van een vakbond om hun stem te laten horen en lid te worden. Hoe meer leden, des te sterker zitten wij aan de onderhandelingstafel voor jouw belangen.

Samen staan we sterker!