Personeel DJI geïntimideerd door gevangenen en leidinggevenden

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 20 januari 2022

Personeel van DJI (Dienst Justitiële Inrichtingen) ontkomt niet aan intimidatie. Ze hebben te maken met intimidatie door zowel justiabelen (mensen die zijn ingesloten) als met intimidatie, een neerbuigende of onvriendelijke houding van hun leidinggevende.

Dat blijkt uit onderzoek van de FNV naar intimidatie en bejegening onder personeel van DJI.

Yntse Koenen, bestuurder FNV Overheid (DJI): ‘DJI zal drastische maatregelen moeten nemen om veiligheid van personeel te vergroten.'

Een op de drie

Bijna 90% van de respondenten komt in aanraking met intimidatie. Van de werknemers die met agressie en intimidatie te maken hebben, heeft bijna één op de drie daar wekelijks mee te maken. Wanneer veiligheidsincidenten besproken worden met leidinggevenden voelt bijna 30% zich onvoldoende gehoord.Ook heeft 73% van de respondenten het idee dat agressie en intimidatie door justitiabelen toeneemt.

Criminele activiteiten tijdens detentie

Zo’n 90% van de respondenten geeft aan dat er sprake is van het voortzetten van crimineel handelen in de inrichtingen. Dat draagt voor de helft van de medewerkers bij aan onveilige gevoelens.

Oplossingen en maatregelen

FNV Overheid (DJI) wil op korte termijn om de tafel met de hoofddirecteur van DJI en de kersversie minister voor Rechtsbescherming, Franc Weerwind, om afspraken te maken over flinke maatregelen om de situatie op korte termijn, maar ook op lange termijn op te lossen. Koenen: ‘Denk daarbij aan de inzet van specifiek opgeleid en meer personeel. Het actief tegengaan van voortgezet crimineel handelen en het tegengaan en strenger handhaven op het bezit van spullen die justitiabelen niet in bezit mogen hebben.’ Het gaat dan bijvoorbeeld mobiele telefoons, alcohol, geld, drugs en wapens.

Andere cultuur

De maatregelen die de vakbond voorstelt moeten ook gepaard gaan met een cultuurverandering. Koenen: ‘Agressie en intimidatie tegen personeel, door wie dan ook, moet worden aangepakt. Er zijn andere omgangsvormen nodig, zowel tussen justitiabelen naar personeel als tussen collega’s onderling. Het kan echt niet dat leidinggevenden collega’s neerbuigend, intimiderend of onvriendelijk bejegenen.’

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.