Geen waardering voor defensiepersoneel

Door Redactie 22 oktober 2021

Na lang onderhandelen over de arbeidsvoorwaarden 2021 met Defensie zijn we niet tot een onderhandelaarsresultaat gekomen. Een resultaat betekent dat we achter het resultaat kunnen staan en dat kunnen we niet. Dit document is het maximaal haalbare binnen de financiële ruimte die Defensie jou geeft.

Tekenen

Verschuiling achter coronacrisis

Defensie verschuilt zich achter de coronacrisis, maar het lukt andere cao’s wel iets fatsoenlijke af te sluiten. Het spreekt geen waardering uit voor al het harde werk dat het defensiepersoneel verricht en op deze manier zal Defensie de concurrentie met de markt niet meer aan kunnen. Met als gevolg nog meer onvervulde vacatures.

Loonontwikkeling

Over de loonontwikkeling kunnen we kort zijn, deze is onder de maat. De 1.000 euro bruto is aardig, maar werkt niet structureel door. Een structurele loonsverhoging van 1 procent per 1 januari 2021 en 0,4 procent per 1 januari 2022 dekt de inflatie niet. Lees de veelgestelde vragen over loonontwikkeling.

Reiskosten

Voor de reiskosten wordt uitgegaan van de daadwerkelijk gemaakte kilometers. Voor elke medewerkers zullen de afspraken anders uitwerken. Bijgevoegd is een Excel-sheet met tabellen zodat je kunt zien welke afspraak welk effect heeft op jouw situatie. Sommige mensen zullen er op vooruit gaan en anderen niet. Onderdeel van het kopje mobiliteit vormt de vergoeding voor het thuiswerken waarbij aangesloten wordt bij de Nibudnorm van 2 euro netto per dag.

Pensioenakkoord

In 2019 is het Pensioenakkoord afgesloten met onder andere instrumenten voor duurzame inzetbaarheid. FNV Overheid wilde concrete afspraken in de arbeidsvoorwaarden, maar dat is onvoldoende gelukt. We hebben als bonden dan ook aangegeven dat bij de uitwerking de druk erop moet blijven om snel tot concrete afspraken te komen.

Sociaal Beleidskader (SBK)

Het SBK wordt met een jaar verlengd. Dat is goed, maar het wordt tijd om het SBK structureel in de rechtspositie te verankeren. Daarnaast is het dit jaar niet gelukt een afspraak over de teruggave vakbondscontributie 2021 te maken.

Informatiebijeenkomsten

Vanaf 28 oktober tot 18 november organiseren de gezamenlijke bonden informatiebijeenkomsten op 20 locaties in Nederland. Zorg dat je erbij bent! Daar krijg je meer informatie over het document en kun je zelf ook vragen stellen. Het is daarna aan de leden zelf om een keuze te maken. Accepteren of niet. Afwijzen zou een stevig signaal zijn naar Defensie, maar dan moet je ook bereid zijn om actie te voeren. Meer druk betekent meer ruimte! Houd de ontwikkelingen in de gaten via onze website.