Ultimatum voor gemeenten als fatsoenlijke cao uitblijft

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 14 september 2021

FNV stuurt gemeenten binnenkort een ultimatum als er niet snel een fatsoenlijke cao op tafel ligt. Vakbonden en VNG onderhandelen sinds november over een nieuwe cao voor 2021, maar het overleg ligt nu al maanden stil.

Marieke Manschot, bestuurder FNV Overheid: ‘Een loonsverhoging van 0,5% vanaf 1 april 2021 is gewoon een belediging en gebrek aan waardering voor het werk van de gemeenteambtenaar. Zelfs als je de extra werkzaamheden door corona niet meerekent, is de druk op de gemeenteambtenaar de laatste jaren flink opgelopen.'

Uitholling sociale zekerheden

Naast een loonsverhoging die lager is dan de verwachte inflatie van 1,9% over 2021, wil de VNG dat de gemeenteambtenaren een aantal sociale zekerheden inlevert. Zo wil de werkgever de werkeloosheidsuitkering afschaffen en de arbeidsongeschiktheidsregeling terugbrengen van drie naar twee jaar.

Leegloop

Volgens de FNV lopen gemeenten een steeds groter risico dat medewerkers ergens anders hun heil zoeken door het jarenlang uitknijpen van het personeel. Met name groepen jongere ambtenaren vertrekken. Dat blijkt onder meer uit de jaarlijkse personeelsmonitor. Er staan nu al duizenden vacatures uit en de komende jaren gaan veel ambtenaren met pensioen.

Manschot: ‘Het wordt tijd dat de werkgever zich realiseert dat het twee voor twaalf is en zich als verantwoordelijk werkgever gaat gedragen. We hebben allemaal belang bij een sterke publieke sector. Want als er geen boa, GGD-medewerker, baliemedewerker of vuilnisman of -vrouw meer is, wie doet dan dit belangrijke werk?’

Actie en online demonstratie

De FNV is met vakbonden CNV en CMHF een statement gestart voor een fatsoenlijke cao. Deze is inmiddels door bijna 16.000 gemeenteambtenaren ondertekend. Het statement #goedecaogemeentennu wordt donderdag in Den Haag bij het kantoor van de VNG aan wethouder Saskia Bruines van Den Haag aangeboden. In een online demonstratie kijken zo’n 3.000 actievoerende gemeenteambtenaren mee.