Overheidsvakbonden stellen gemeenten ultimatum

Werkonderbrekingen en stakingen lijken onvermijdelijk

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 16 september 2021

De overheidsvakbonden hebben vandaag een ultimatum aan de werkgever van alle gemeenteambtenaren gestuurd. Daarin eisen ze onder meer een structurele loonsverhoging van 3,5%, een minimumloon van 14 euro bruto per uur,  geen versobering van de arbeidsongeschiktheidsregeling en een goede vitaliteitsregeling voor jong en oud.

De werkgever, de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft tot 11 oktober de tijd om op de eisen in te gaan, anders zijn acties onvermijdelijk.

Flink koopkrachtverlies

Marieke Manschot, bestuurder FNV Overheid: ‘De werkgever biedt een loonsverhoging van 0,5%, die beduidend lager is dan de inflatie. Dat doet geen recht aan de inzet van de medewerkers. De boa’s, vuilophalers, de GGD-medewerkers en al die andere gemeenteambtenaren van wie, ook al voor coronatijd, veel wordt gevraagd, worden als dank geconfronteerd met een flink koopkrachtverlies.’

Draagvlak acties

Er zijn de afgelopen maanden door de FNV verschillende bijeenkomsten met leden en niet leden georganiseerd. Veel werknemers zijn verontwaardigd over het bod van hun werkgever en de actiebereidheid is groot. Ruim 16.000 medewerkers tekenden tot nu toe het statement voor een fatsoenlijke cao en zo’n 4.000 medewerkers deden vandaag mee met een online demonstratie. Daarin was ook de overhandiging van het ultimatum te volgen. Manschot: ‘We sluiten hierna werkonderbrekingen en stakingen voor kortere of langere duur niet uit. En de werkgever moet dan niet zeggen dat dat in deze tijd niet verantwoord is. Ze vragen enorm veel van hun medewerkers, maar als het om waardering gaat geven ze niet thuis.’

Vastgelopen onderhandelingen

De cao-onderhandelingen van de FNV, CNV en CMHF met de VNG zijn gestart in november 2020. Na zes keer met elkaar om tafel te hebben gezeten liepen de onderhandelingen op 19 februari vast. Manschot: ‘De VNG zegt dat er geen geld is vanwege onder meer de decentralisatie van de jeugdzorg en door de coronacrisis. Dat is onzin, de gemeenten worden hiervoor voor een groot deel gecompenseerd.’

Leegloop

Gemeenten kampen al jaren met een groot tekort aan personeel. Steeds meer, met name jongere ambtenaren, zoeken hun heil ergens anders en de komende jaren gaan ook veel ambtenaren met pensioen. Manschot: ‘Je zou denken dat de gemeenten dan alles op alles zetten om personeel te behouden en nieuw personeel aan te trekken door fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden. Maar ze slaan met hun bod de plank volledig mis.’

170.000 medewerkers

De cao gemeenten geldt voor 170.000 medewerkers. Ze werken onder meer bij de brandweer, de GGD, handhaving, verzorgen de huisvuilinzameling en houden zich onder andere bezig met de corona steunmaatregelen, uitkeringen en de participatiewet.