Hete herfst als er geen extra geld komt voor wetenschappelijk onderwijs

FNV en WOinActie presenteren alternatieve begroting bij opening academisch jaar

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 06 september 2021

In het wetenschappelijk onderwijs moeten keuzes gemaakt worden, anders is er geen toekomst voor wetenschappelijk onderwijs in Nederland. Dat stellen onder meer FNV en WOinActie bij de opening van het academisch jaar. Het moet weer gaan om kwaliteit in plaats van kwantiteit. Zij voorzien een hete herfst als er niet jaarlijks 1,1 miljard euro extra wordt geïnvesteerd.

FNV wil 1,1 miljard extra voor wetenschappelijk onderwijs

Tijdens de opening van het academisch jaar in Utrecht presenteerde een aantal organisaties, waaronder de FNV, WOinActie, de AOb (Algemene Onderwijsbond), FNV Young & United en de LSVb (Landelijke Studentenvakbond), een alternatieve begroting aan Ingrid van Engelshoven, de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Structureel te weinig geld

Volgens hen gaan de ambities van het demissionair kabinet niet ver genoeg en is er structureel te weinig geld om de kwaliteit van het wetenschappelijk onderwijs te waarborgen. Rens Bod, hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam en één van de initiatiefnemers van WOinActie, overhandigde de minister een koffertje met de alternatieve begroting.

Er moet 1,1 miljard bij

Bod: ‘De financiering van onze universiteiten berust op gegevens uit 1984, dat heeft de minister zelf recent aan de Tweede Kamer gemeld. Het aantal studenten is sindsdien flink toegenomen, maar er is geen euro bijgekomen. Er is structureel 1,1 miljard euro per jaar extra nodig om de kwaliteit van onderwijs te verbeteren.’

Meer vaste banen voor meer kwaliteit

De organisaties vinden dat er meer gedaan moet worden aan het terugdringen van het grote lerarentekort en de daarmee samenhangende werkdruk. Een van de oplossingen is een einde aan de perverse financiële prikkels die flexbanen in de hand werken.

Geef financiële zekerheid

Jan Boersma, bestuurder FNV Onderwijs & Onderzoek: ‘Geef de universiteiten, maar ook hogescholen en onderzoeksinstituten, financiële zekerheid. Stop met die onzinnige draaideurconstructies, waarbij mensen jarenlang in dezelfde flexbanen zitten. Meer vaste banen geeft meer continuïteit en kwaliteit, voor leraren, onderzoekers en studenten.’

Studiebeurzen studenten

Ook willen de organisaties dat er jaarlijks 1,7 miljard euro wordt uitgetrokken voor studiebeurzen voor studenten. Studenten moeten nu lenen en werken om te kunnen studeren en daardoor kunnen ze zich niet voldoende concentreren op hun studie. De studiebeurs moet het huidige leenstelsel vervangen.

Lees de alternatieve begroting (pdf)